Weź udział w szkoleniach dla mechaników ciężarówek i walcz o nowych klientów jak hokeiści o punkty na lodzie!
Ekologiczna stal w ciężarówkach, co to znaczy?
2023-01-13
Jakub Olkowski
Ekologiczna stal w ciężarówkach już dostępnych na rynku. Pierwsza stal, której produkcja ogranicza emisję gazów cieplarnianych do niezbędnego minimum.
Ekologiczna stal w ciężarówkach, co to znaczy?
Czy ktoś wyobraża sobie funkcjonowanie bez stali? Niestety, aż 9% światowej emisji CO2 do atmosfery jest wynikiem jej produkcji. Na szczęście pojawiło się światełko w tunelu – szwedzka firma SSAB, której obrót tym surowcem sięga 7 mld euro rocznie, opracowała technologię produkcji ekologicznej stali. Na czym ta ekologiczność polega? Wytop tradycyjnej stali odbywa się przy użyciu dużej ilości węgla i koksu.
Proces HYBRIT odbywa się w piecu elektrycznym, a elementem redukującym rudę żelaza jest wodór. Finalny produkt ma cechy zbliżone do typowej stali węglowej, ale proces produkcji jest wolny od paliw kopalnych. To także pierwsza na świecie stal, przy której produkcji nie jest emitowany dwutlenek węgla.
Dodatkowo energia elektryczna potrzebna do pracy pieca hutniczego powstaje ze źródeł odnawialnych, a wodór jest produkowany na miejscu poprzez elektrolizę. W procesie obróbki metalu niekiedy potrzebna jest wyższa temperatura niż uzyskiwana przez piec łukowy, wówczas wykorzystany jest specjalny ekologiczny biogaz. Niestety, produkty pozyskane w ten sposób są droższe o 20-30% względem technologii tradycyjnej. Jej masowa produkcja ma ruszyć do 2026 roku, a technologię już teraz stosuje Volvo Trucks w swoich pojazdach ciężarowych.
Ciężarówki Volvo z ekologicznej stali...
Półtora roku temu koncern zapowiedział produkcję samochodów ciężarowych wykonanych z ekologicznej stali. I właśnie pierwsze egzemplarze trafiły do klientów. Na razie z eko stali zbudowano tylko podłużnice ramy, ale wraz z większą dostępnością surowca ma zwiększyć się jego udział w konstrukcji pojazdu. Aby podkreślić przyjazność dla środowiska i bezemisyjność, napęd powierzono jednostkom elektrycznym o zerowej emisji zanieczyszczeń. Pierwszymi odbiorcami pojazdów są firmy Unilever, DFDS oraz Amazon. Na tym moglibyśmy skończyć, ale warto przyjrzeć się szerzej tej epokowej technologii...
Technologia przyszłości...
Elektromobilność wzbudza mnóstwo kontrowersji wśród konserwatywnych użytkowników choćby z powodu niewystarczającej dostępności czy czasu ładowania baterii. Brak odpowiedniej technologii ich utylizacji czy wreszcie zwiększony pobór prądu publicznych sieci to argumenty przeciwko elektromobilności. Jednak pojazdy elektryczne mają sporo zalet: nie emitują zanieczyszczeń w mieście i są ciche, co pozwala na podwyższenie komfortu mieszkańców oraz poprawie ich zdrowia.
Przy stopniowym zwiększaniu udziału energii z atomu i źródeł odnawianych, powiększenia ilości stanowisk i wdrożeniu wielu z przełomowych patentów dotyczących akumulatorów, elektryczność szybko wyprze tradycyjną motoryzację, wszak trudno nie docenić napędu o sprawności sięgającej 100% wobec 50% w przypadku najwydajniejszych silników o zapłonie samoczynnym. To oznacza, że prawie cała energia dostarczona do silnika jest wykorzystywana na pracę, a nie ciepło czy tarcie.
Stal wolna od paliw kopalnych. Gra warta świeczki?
Do wyprodukowania samochodów potrzebujemy mnóstwo surowców, których ślad węglowy jest gigantyczny. Dotychczas argumenty ekologów o kosztach środowiskowych dotyczących produkcji nowych aut miały sens. W przypadku produkcji stali metodami nieobciążającymi środowiska, mocno tracą jednak na znaczeniu. Nie dotyczy to tylko branży samochodowej. Produkcja każdego stalowego elementu od sztućców po statki morskie to emisja dwutlenku węgla. Teraz pojawia się szansa na jej zredukowanie, na co twórcy tej przełomowej technologii liczą w znacznym stopniu. Czas zadbać o środowisko naszych dzieci i wnuków...Przeczytaj także:
Wiem, że mogę osiągnąć jeszcze więcej – wywiad z Bartoszem Ostałowskim!
Inter Cars z tytułem Innowatora 2022
Co zrobić ze zużytym olejem silnikowym?
Przeczytaj najnowsze wydanie „Inter Truck”!
Co nowego w ofercie Feber?