2021-12-31
Zależność pomiędzy wartościami parametrów: SHRT FT X, SHRT FT X1 i SHRT FT XZK
2017-05-02
Sygnał regulacyjnego czujnika tlenu 2, jest wykorzystywany przez program sterownika
do określenia wartości parametru SHRT FT X1. Sygnał prowadzącego czujnika
tlenu 4, jest wykorzystywany przez program sterownika do określenia wartości parametru
SHRT FT XZK. Sygnały obu czujników tlenu są wykorzystywane przez program sterownika
do określenia wartości parametru SHRT FT X. Elementy na rysunku: 1 - silnik;
2 - regulacyjny czujnik tlenu; 3 - konwerter katalityczny; 4 - prowadzący czujnik tlenu;
5 - sterownik zespołu napędowego.
Pomiędzy wartościami parametrów: SHRT FT X1, SHRT FT XZK i SHRT FT X, jest następująca zależność opisana poniższym wzorem:
SHRT FT X1 + SHRT FT XZK = SHRT FT X
Jeśli przed konwerterem katalitycznym jest zamontowany regulacyjny czujnik tlenu typu szerokopasmowego, to dla tego typu czujnika tlenu, parametr SHRT FT X1 nie jest przeważnie obliczany i podawany. Podawana jest tylko wartość parametru SHRT FT XZK, dla prowadzącego czujnika tlenu, zamontowanego za konwerterem katalitycznym.
Na podstawie wartości parametrów SHRT FT X1 i SHRT FT XZK można:
• dowiedzieć się czy układ regulacji składu mieszanki pracuje z wykorzystaniem tylko sygnału regulacyjnego czujnika tlenu, czy z wykorzystaniem sygnału regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu;
• poznać wartości chwilowych korekcji czasów wtrysku, określanych na podstawie sygnału regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, co w większości samochodów jest pomocne w szacunkowym określeniu stopnia zużycia regulacyjnego czujnika tlenu (konieczne jest tu doświadczenie, gdyż nie są mi znane jakieś zalecenia dotyczące kryteriów oceny stopnia zużycia regulacyjnego czujnika tlenu - zna je natomiast program sterownika);
W następnym artykule Poznamy na dwóch przykładach, interpretację wartości parametrów: SHRT FT X, SHRT FT X1 i SHRT FT XZK,. Oba przykłady dotyczą silnika z jednym blokiem cylindrów. Blok cylindrów ma więc nr 1.
W układzie wylotowym są zamontowane:
• jeden konwerter katalityczny (3, rys.17);
• regulacyjny czujnik tlenu O2S 11 (2);
• prowadzący czujnik tlenu O2S 12 (4).
Czytnikiem OBD odczytujemy ze sterownika silnika wartości następujących parametrów:
• SHRT FT 11 - chwilowa korekcja czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr 1 silnika, obliczana na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11;
• SHRT FT 1ZK = SHRT FT 12 - chwilowa korekcja czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr 1 silnika, obliczana na podstawie sygnału prowadzącego czujnika tlenu O2S 12, który jest zamontowany za konwerterem katalitycznym;
• SHRT FT 1 - chwilowa korekcja czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr 1 silnika, obliczana na podstawie sygnałów obu czujników tlenu: regulacyjnego O2S 11 i prowadzącego czujnika tlenu O2S 12.
SHRT FT X1 + SHRT FT XZK = SHRT FT X
Jeśli przed konwerterem katalitycznym jest zamontowany regulacyjny czujnik tlenu typu szerokopasmowego, to dla tego typu czujnika tlenu, parametr SHRT FT X1 nie jest przeważnie obliczany i podawany. Podawana jest tylko wartość parametru SHRT FT XZK, dla prowadzącego czujnika tlenu, zamontowanego za konwerterem katalitycznym.
Na podstawie wartości parametrów SHRT FT X1 i SHRT FT XZK można:
• dowiedzieć się czy układ regulacji składu mieszanki pracuje z wykorzystaniem tylko sygnału regulacyjnego czujnika tlenu, czy z wykorzystaniem sygnału regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu;
• poznać wartości chwilowych korekcji czasów wtrysku, określanych na podstawie sygnału regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, co w większości samochodów jest pomocne w szacunkowym określeniu stopnia zużycia regulacyjnego czujnika tlenu (konieczne jest tu doświadczenie, gdyż nie są mi znane jakieś zalecenia dotyczące kryteriów oceny stopnia zużycia regulacyjnego czujnika tlenu - zna je natomiast program sterownika);
W następnym artykule Poznamy na dwóch przykładach, interpretację wartości parametrów: SHRT FT X, SHRT FT X1 i SHRT FT XZK,. Oba przykłady dotyczą silnika z jednym blokiem cylindrów. Blok cylindrów ma więc nr 1.
W układzie wylotowym są zamontowane:
• jeden konwerter katalityczny (3, rys.17);
• regulacyjny czujnik tlenu O2S 11 (2);
• prowadzący czujnik tlenu O2S 12 (4).
Czytnikiem OBD odczytujemy ze sterownika silnika wartości następujących parametrów:
• SHRT FT 11 - chwilowa korekcja czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr 1 silnika, obliczana na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11;
• SHRT FT 1ZK = SHRT FT 12 - chwilowa korekcja czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr 1 silnika, obliczana na podstawie sygnału prowadzącego czujnika tlenu O2S 12, który jest zamontowany za konwerterem katalitycznym;
• SHRT FT 1 - chwilowa korekcja czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr 1 silnika, obliczana na podstawie sygnałów obu czujników tlenu: regulacyjnego O2S 11 i prowadzącego czujnika tlenu O2S 12.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG" https://issuu.com/intercars/docs/dt40_dobor_czasu_wtrysku_benzyny_i_