Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Wartości parametrów SHRT FT Xi LONG FT oraz zależności pomiędzy nimi

2017-05-09

Kolejne kroki obliczania czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem OBDII/EOBD. Dla zmierzonych przez czujniki wartości prędkości obrotowej i obciążenia
silnika, z pamięci RAM jest odczytywana wartość bazowego czasu wtrysku (tB). Jest ona zwiększana (tak jak na rysunku) lub zmniejszana przez każdą z 3 korekcji: 1, 2 i 3 - patrz
legenda na rysunku. O wartości korekcji 2, informuje diagnostę parametr LONG FT X (długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika). O wartości korekcji 3
informuje diagnostę parametr SHRT FT X (chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika). Na rysunku są zaznaczone zakresy wartości obu parametrów, ale mogą
być samochody, w których są one inne.
Kolejne kroki obliczania czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem OBDII/EOBD. Dla zmierzonych przez czujniki wartości prędkości obrotowej i obciążenia silnika, z pamięci RAM jest odczytywana wartość bazowego czasu wtrysku (tB). Jest ona zwiększana (tak jak na rysunku) lub zmniejszana przez każdą z 3 korekcji: 1, 2 i 3 - patrz legenda na rysunku. O wartości korekcji 2, informuje diagnostę parametr LONG FT X (długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika). O wartości korekcji 3 informuje diagnostę parametr SHRT FT X (chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika). Na rysunku są zaznaczone zakresy wartości obu parametrów, ale mogą być samochody, w których są one inne.
  1. W obu częściach Dodatku Technicznego przyjąłem, że prawidłowy zakres zmian wartości parametru SHRT FT X wynosi +/- 3%. Są samochody, dla których zakres ten wynosi np. +/- 5%, ale o tym trudno się dowiedzieć (powinno być to podane w instrukcji napraw).
  2. Przedstawione zależności pomiędzy zmianą wartości parametrów SHRT FT X a LONG FT X są co do zasady najprawdopodobniej takie same we wszystkich samochodach, ale, jeśli będziecie Państwo śledzić zmiany wartości tych parametrów w rożnych samochodach, to zauważycie, że w takich samych warunkach pracy w jednych samochodach, wartości parametru LONG FT X zmieniane są rzadko, a w innych znacznie częściej, co wynika z różnic w programach sterownika silnika.
  3. Celem podsumowania, przed przejściem do zagadnień związanych z pracą gazowych układów zasilania, rys.18 przedstawia kolejne korekcje bazowego czasu wtrysku tB, oraz zakresy zmian parametrów SHRT FT X i LONG FT X.


Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook