2021-12-31
Wartości parametrów SHRT FT Xi LONG FT oraz zależności pomiędzy nimi
2017-05-09
Kolejne kroki obliczania czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem OBDII/EOBD. Dla zmierzonych przez czujniki wartości prędkości obrotowej i obciążenia
silnika, z pamięci RAM jest odczytywana wartość bazowego czasu wtrysku (tB). Jest ona zwiększana (tak jak na rysunku) lub zmniejszana przez każdą z 3 korekcji: 1, 2 i 3 - patrz
legenda na rysunku. O wartości korekcji 2, informuje diagnostę parametr LONG FT X (długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika). O wartości korekcji 3
informuje diagnostę parametr SHRT FT X (chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika). Na rysunku są zaznaczone zakresy wartości obu parametrów, ale mogą
być samochody, w których są one inne.
- W obu częściach „Dodatku Technicznego” przyjąłem, że prawidłowy zakres zmian wartości parametru SHRT FT X wynosi +/- 3%. Są samochody, dla których zakres ten wynosi np. +/- 5%, ale o tym trudno się dowiedzieć (powinno być to podane w instrukcji napraw).
- Przedstawione zależności pomiędzy zmianą wartości parametrów SHRT FT X a LONG FT X są co do zasady najprawdopodobniej takie same we wszystkich samochodach, ale, jeśli będziecie Państwo śledzić zmiany wartości tych parametrów w rożnych samochodach, to zauważycie, że w takich samych warunkach pracy w jednych samochodach, wartości parametru LONG FT X zmieniane są rzadko, a w innych znacznie częściej, co wynika z różnic w programach sterownika silnika.
- Celem podsumowania, przed przejściem do zagadnień związanych z pracą gazowych układów zasilania, rys.18 przedstawia kolejne korekcje bazowego czasu wtrysku tB, oraz zakresy zmian parametrów SHRT FT X i LONG FT X.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD"