Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Typy parametrów SHRT FT X i LONG FT X

2017-06-23

Na rynku dostępne są  programy sterujące silników, w których odmiennie od opisywanego w tym artykule, zdefiniowano parametry SHRT FT X (chwilowa korekcja dawki paliwa zasilającego blok cylindrów nr X silnika) i LONG FT X (długookresowa korekcja dawki paliwa zasilającego blok cylindrów nr X silnika).
Przykładowo, program sterownika silnika o pojemności skokowej 1,6l, o mocy 105KM, z układem wtryskowym Magneti Marelli, samochodu Volkswagen Golf:

• ma inaczej zdefiniowany parametr SHRT FT X
• z dużą częstotliwością dokonuje zmian wartości parametru LONG FT X, podczas gdy zazwyczaj program sterownika rzadko zmienia wartość tego parametru (algorytm programu sterownika, z takim sposobem zmian parametru LONG FT X, został opisany w poprzednim artykule).

W następnych punktach przedstawiono, jak rozpoznawać dwa rożne typy parametru SHRT FT X. Ze względu na brak wiarygodnych informacji o innych typach parametru LONG FT X, niż opisany w tym opracowaniu, nie omówiono ich.

Dwa typy parametru SHRT FT X

Wydawać by się mogło, że norma określa to, o czym informuje parametr SHRT FT X. W praktyce okazuje się, że producenci w rożny sposób definiują ten parametr. Są co najmniej dwa typy parametru SHRT FT X:

• parametr SHRT FT X, który informuje o chwilowych zmianach czasu wtrysku, które są następstwem pracy układu regulacji składu mieszanki
• parametr SHRT FT X, który informuje o chwilowych zmianach ilości paliwa w mieszance spalonej w silniku.

Wszystko to, co napisano w poprzednich artykułach, dotyczyło parametru SHRT FT X, który informuje o chwilowych zmianach czasu wtrysku. Jeśli w dalszej części opracowania będzie mowa o parametrze SHRT FT X, który informuje o chwilowych zmianach ilości paliwa w mieszance spalonej w silniku, zostanie to podkreślone. Ponieważ oba typy parametrów SHRT FT X informują w odmienny sposób o pracy układu regulacji składu mieszanki, więc diagnosta powinien wiedzieć jak rozpoznać jego typ, aby prawidłowo interpretować jego wartości.

Rozpoznawanie typu parametru SHRT FT X

Proponujemy dwa rożne testy, które umożliwią rozpoznanie typu parametru SHRT FT X. Ich wykorzystanie jest możliwe, jeśli układ regulacji składu mieszanki jest sprawny. Zasadą obu jest uzyskanie najpierw chwilowej zmiany składu spalonej mieszanki, a następnie obserwacja czy wartość parametru SHRT FT X rośnie czy maleje.

Przygotowanie do wykonania testów

Wykonanie każdego z proponowanych testów, należy poprzedzić następującymi czynnościami przygotowawczymi:

1. połączyć czytnik OBDII/EOBD z gniazdkiem diagnostycznym samochodu
2. nawiązać komunikację ze sterownikiem benzynowego układu zasilania
3. wybrać funkcję odczytu parametrów bieżących ze sterownika pojazdu
4. z listy parametrów bieżących wybrać parametr SHRT FT X (X oznacza numer bloku cylindrów, który będzie wykorzystany do testu)
5. z listy parametrów bieżących, należy wybrać jeden z poniższych parametrów:
• jeśli regulacyjny czujnik tlenu jest typu dwustanowego (obecnie prawie wyłącznie typu napięciowego) to wybieramy napięcie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu;
• jeśli regulacyjny czujnik tlenu jest typu szerokopasmowego, to zależnie od sygnału wyjściowego, który jest na liście parametrów bieżących, wybieramy współczynnik składu mieszanki lambda (mierzony z wykorzystaniem szerokopasmowego czujnika tlenu), lub sygnał wyjściowy szerokopasmowego czujnika tlenu w postaci natężenia prądu lub napięcia (oba informują o składzie spalonej mieszanki przez silnik.
6. jeśli jest to możliwe, ustawić czytnik OBDII/EOBD tak, by odczytywał ze sterownika tylko wartości parametru SHRT FT X i sygnału regulacyjnego czujnika tlenu.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook