Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Przykłady interpretacji wartości parametrów: SHRT FT X, SHRT FT X1 i SHRT FT XZK

2017-05-04

Oba przedstawione w artykule przykłady dotyczą silnika z jednym blokiem cylindrów
Wykresy wielkości charakterystycznych dla układu regulacji składu mieszanki, z dwoma napięciowymi czujnikami tlenu w układzie wylotowym bloku cylindrów, gdy skład mieszanki jest regulowany tylko z wykorzystaniem sygnału regulacyjnego czujnika tlenu (patrz rys.8). Wykresy przedstawiają: rys.a - sygnał regulacyjnego czujnika tlenu; rys.b - sygnały prowadzącego czujnika tlenu, w sytuacjach, gdy za konwerterem katalitycznym płyną spaliny, w których nie ma tlenu (linia 1) lub zawartość tlenu w spalinach zmienia się cyklicznie (linia 2); rys.c - wartość współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki. Na rys.c jest zaznaczony wymagany zakres wartości współczynnika lambda (ΔλŚR) średniego składu mieszanki. Omówienie w tekście rozdziałów.
Przykład 1.

Zostały odczytane następujące, chwilowe wartości parametrów:
• SHRT FT 11 = 2%;
• SHRT FT 12 = 99,22% lub zamiast wartości liczbowej ukazała się informacja „niewykorzystywany”;
• SHRT FT 1 = 2%.

Najpierw zwracamy uwagę na wartość parametru SHRT FT 12. Jeśli tak jak w tym przykładzie SHRT FT 12 = 99,22% lub obok parametru pojawi się informacja „niewykorzystywany”, oznacza to, że sygnał prowadzącego czujnika tlenu O2S 12 nie jest wykorzystywany przez układ regulacji składu mieszanki, dla bloku cylindrów nr 1 silnika - nie uwzględniamy go. Układ regulacji składu mieszanki, przy określaniu wartości parametru SHRT FT 1, wykorzystuje więc tylko sygnał regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11.
Pomiędzy wartościami parametrów: SHRT FT 11 a SHRT FT 1, występuje zależność, opisana wzorem (4)

SHRT FT 11 = SHRT FT 1 = 2%

Wartości parametrów SHRT FT 11 i SHRT FT 1, oraz powyższą zależność pomiędzy nimi, interpretujemy w poniższy sposób:

• SHRT FT 11 = 2% - układ regulacji składu mieszanki dla bloku cylindrów nr 1 silnika, na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11, zaproponował chwilowe zwiększenie czasu wtrysku o 2%;
• SHRT FT 1 = 2% - układ regulacji składu mieszanki dla cylindrów bloku nr 1 silnika, tylko na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11, chwilowo zwiększył czasu wtrysku o 2%.
Przykładowe przebiegi napięć regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, które odnoszą się do przykładu nr 1, przedstawia rys.15.

Przykład 2.

Zostały odczytane następujące, chwilowe wartości parametrów:
• SHRT FT 11 = -2%;
• SHRT FT 12 = 0,3%;
• SHRT FT 1 = -1,7%.

Najpierw zwracamy uwagę na wartość parametru SHRT FT 12. Ponieważ wartość parametru SHRT FT 12 jest inna niż 99,22% lub zamiast informacji „niewykorzystywany”, ukazała się wartość liczbowa - w naszym przykładzie 0,3%, oznacza to, że sygnał prowadzącego czujnika tlenu O2S 12, jest również wykorzystywany przez układ regulacji składu mieszanki, dla bloku cylindrów nr 1 silnika. Układ regulacji składu mieszanki, przy określaniu wartości parametru SHRT FT 1, wykorzystuje więc sygnały obu czujników tlenu: regulacyjnego O2S 11 i prowadzącego O2S 12. Pomiędzy wartościami parametrów: SHRT FT 11, SHRT FT 12 a SHRT FT 1, jest zależność, opisaną wzorem:
SHRT FT 11 + SHRT FT 12 = SHRT FT 1 -2% + 0,3% = -1,7%

Wartości parametrów SHRT FT 11, SHRT FT 12 i SHRT FT 1, oraz powyższą zależność pomiędzy nimi, interpretujemy w poniższy sposób:

• SHRT FT 11 = -2% - układ regulacji składu mieszanki dla bloku cylindrów nr 1 silnika, na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S 11, zaproponował chwilowe zmniejszenie czasu wtrysku o 2%;
• SHRT FT 12 = 0,3% - układ regulacji składu mieszanki dla bloku cylindrów nr 1 silnika, na podstawie sygnału prowadzącego czujnika tlenu O2S 12, zaproponował chwilowe zwiększenie czasu wtrysku o 0,3% (ta korekcja jest spowodowana przez nieprawidłową pracę regulacyjnego czujnika tlenu, np. wskutek jego eksploatacyjnego zużycia);
• SHRT FT 1 = -1,7% - układ regulacji składu mieszanki dla cylindrów bloku nr 1 silnika, na podstawie sygnałów obu czujników tlenu: regulacyjnego O2S 11 i prowadzącego czujnika tlenu O2S 12, chwilowo zmniejszył czas wtrysku o 1,7%.
Przykładowe przebiegi napięć regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, które odnoszą się do przykładu nr 2, przedstawia rys.16.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook