2021-12-31
Parametry SHRT FT X1 i SHRT FT XZK
2017-04-28
Poznany już parametr SHRT FT X, informuje o chwilowej korekcji czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika.
Sygnał regulacyjnego czujnika tlenu 2, jest wykorzystywany przez program sterownika
do określenia wartości parametru SHRT FT X1. Sygnał prowadzącego czujnika
tlenu 4, jest wykorzystywany przez program sterownika do określenia wartości parametru
SHRT FT XZK. Sygnały obu czujników tlenu są wykorzystywane przez program sterownika
do określenia wartości parametru SHRT FT X. Elementy na rysunku: 1 - silnik;
2 - regulacyjny czujnik tlenu; 3 - konwerter katalityczny; 4 - prowadzący czujnik tlenu;
5 - sterownik zespołu napędowego.
Jego wartość jest wyznaczana na podstawie (rys.17):
• sygnału regulacyjnego czujnika tlenu, jeśli układ regulacji składu mieszanki wykorzystuje tylko jego sygnał;
• sygnałów regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, jeśli układ regulacji składu mieszanki wykorzystuje sygnały obu czujników tlenu.
Ze sterownika można odczytać również wartości dwóch innych parametrów (rys.17):
• parametr SHRT FT X1 - informuje o chwilowej korekcji czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika, obliczanej na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 (2, rys.17);
• parametr SHRT FT XZK - informuje o chwilowej korekcji czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika, obliczanej na podstawie sygnału prowadzącego czujnika tlenuO2S XZK (4, rys.17), jeśli jego sygnał jest wykorzystywany przez układ regulacji składu mieszanki.
Wartości obu parametrów interpretujemy analogicznie jak wartość parametru SHRT FT X.
• sygnału regulacyjnego czujnika tlenu, jeśli układ regulacji składu mieszanki wykorzystuje tylko jego sygnał;
• sygnałów regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, jeśli układ regulacji składu mieszanki wykorzystuje sygnały obu czujników tlenu.
Ze sterownika można odczytać również wartości dwóch innych parametrów (rys.17):
• parametr SHRT FT X1 - informuje o chwilowej korekcji czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika, obliczanej na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 (2, rys.17);
• parametr SHRT FT XZK - informuje o chwilowej korekcji czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika, obliczanej na podstawie sygnału prowadzącego czujnika tlenuO2S XZK (4, rys.17), jeśli jego sygnał jest wykorzystywany przez układ regulacji składu mieszanki.
Wartości obu parametrów interpretujemy analogicznie jak wartość parametru SHRT FT X.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"