Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Obliczanie i adaptacja czasu wtrysku

2016-08-30

Dowiedz się, jak program sterownika silnika, z systemem OBDII/EOBD, oblicza czas wtrysku paliwa, gdy układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej. 

1. Dla występujących w danej chwili warunków pracy silnika, charakteryzowanych parą wartości: prędkość obrotowa i obciążenie silnika, program odczytuje z pamięci ROM sterownika tzw. bazowy czas wtrysku. 

2. Korekcja 1 czasu wtrysku. Uwzględnia wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej takich wielkości jak: temperatura silnika, temperatura powietrza dolotowego, napięcie w instalacji elektrycznej i szybkość otwierania lub zamykania przepustnicy. Wartości tych wielkości mierzy sterownik. 

3. Korekcja 2 czasu wtrysku. Uwzględnia sumaryczny wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej tych wszystkich czynników lub wielkości, których indywidualny wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej nie jest możliwy do zmierzenia lub stwierdzenia. Przykładowo są to: różnice w składzie lub jakości paliwa, zmiany oporów przepływu przez filtr powietrza lub paliwa spowodowane zanieczyszczeniami i zużycie części silnika. Jej wartość określa parametr LONG FT X (X oznacza numer bloku cylindrów), który nazywany jest „długookresową korekcją dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika". Dla diagnostów ważne jest to, że na wartość tej korekcji, a więc i wartość parametru LONG FT X, wpływa też każde uszkodzenie silnika lub jego układu sterowania, które zmienia skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Są to zarówno uszkodzenia, które sterownik umie wykryć i poinformować o nich kodem usterki, jak i uszkodzenia, których sterownik nie umie wykryć. 

4. Korekcja 3 czasu wtrysku. W warunkach pracy silnika, w których program sterownika wymaga pracy konwertera katalitycznego z najwyższą sprawnością, układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej. O chwilowej zmianie czasu wtrysku, która jest wynikiem pracy układu regulacji składu mieszanki, informuje parametr SHRT FT X (X oznacza numer bloku cylindrów), który nazywany jest „chwilową korekcją dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika". 

Wartości parametrów LONG FT X i SHRT FT X można odczytać czytnikiem OBD z programu sterownika. Są one podawane w procentach. Wartość dodatnia oznacza wydłużenie czasu wtrysku a wartość ujemna oznacza skrócenie czasu wtrysku. W niektórych samochodach, np. koncernu VW, interpretacja wartości parametru SHRT FT X jest odwrotna od podanej. 


Adaptacja czasu wtrysku 


W ustalonych warunkach pracy silnika, układ regulacji składu mieszanki pracujący w pętli zamkniętej, powinien zmieniać wartość czasu wtrysku, obliczoną przez program sterownika (z uwzględnieniem korekcji 1 i 2), w zakresie do +/-3%. Wartość parametru SHRT FT X, która o tych zmianach informuje, powinna się więc również zmieniać w zakresie do +/-3% dopuszczalne są tylko chwilowe przekroczenia tego zakresu. 


Jeśli określonych warunkach pracy silnika, w ocenie sterownika, powyższy warunek nie jest spełniony wskutek działania czynników o charakterze trwałym oraz: 

- temperatura płynu w układzie chłodzenia silnika przekroczyła 800°C; 

- temperatura powietrza w układzie dolotowym silnika jest niższa niż 900°C (warunek podawany przez firmę VW);

program sterownika wyznacza nową wartość parametru LONG FT X (długookresowa korekcja dawki paliwa) i zapamiętuje ją w pamięci RAM sterownika silnika. Dzięki temu wartość czasu wtrysku obliczana przez program sterownika będzie zmieniana przez układ regulacji składu mieszanki w zakresie do - dopuszczalne są tylko chwilowe przekroczenia tego zakresu. Wyznaczona wartość parametru LONG FT X, jest każdorazowo zastępowana nową wartością, gdy wartość parametru SHRT FT X przekroczy zakres i spełnione zostaną warunki do wyznaczenia nowej wartość parametru LONG FT X. 

Warunki pracy silnika, charakteryzowane przez prędkość obrotową i obciążenie silnika, są podzielone na przedziały. Do każdego przedziału jest przypisana jedna wartość parametru LONG FT X, która jest wykorzystywana do obliczania czasu wtrysku dla wszystkich warunków pracy silnika z tego przedziału. 

Wartości parametru LONG FT X są wyznaczane tylko dla tych warunków pracy silnika, w których układ regulacji składu mieszanki może pracować w pętli zamkniętej. Są one wykorzystywane do obliczania czasu wtrysku również wówczas, gdy układ regulacji składu mieszanki nie pracuje wskutek uszkodzenia. 

Dla tych warunków pracy silnika, w których układ regulacji składu mieszanki pracuje zawsze w pętli otwartej (np. warunki dużego obciążenia silnika), wartość parametru LONG FT X jest szacowana na podstawie wartości parametrów LONG FT X wyznaczonych dla tych warunków pracy silnika, w których układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej. 

Opisana procedura nazywa się adaptacją czasu wtrysku. Dopasowuje wartości czasów wtrysku do aktualnych potrzeb danego silnika, tak aby był on zasilany mieszanką o składzie możliwie najbardziej zbliżonym do wymaganego. 

Warto prześledzić na przykładach - rys. 1, 2, jak w tych samych ustalonych warunkach pracy silnika (te same wartości prędkości obrotowej i obciążenia) pracuje układ regulacji składu mieszanki, zmieniają się wartości parametrów SHRT FT X i LONG FT X oraz działa funkcja adaptacji czasu wtrysku. 


Rysunek 1.

Przyjmując, że LONG FT X = 0 (rys. 1d), co oznacza, że silnik jest nowy lub wcześniej odłączono zasilanie od sterownika silnika lub wartości parametru LONG FT X skasowano z pamięci RAM sterownika, poleceniem z testera diagnostycznego. 

Po ustaleniu się warunków pracy silnika, czas wtrysku o wartości TW1(B1, rys. 1b) spowodował, że wtryśnięta dawka paliwa utworzyła mieszankę ubogą. Sterownik informuje o tym sygnał czujnika tlenu (A1, rys. 1a). Układ regulacji składu mieszanki wzbogaca mieszankę, wydłużając czasu wtrysku (odcinek B1, B2, rys. 1b). Po upływie tzw. czasu poszukiwania tP1powstała mieszanka bogata (A2, rys. 1a), która rozpoczęła cykl regulacji o pożądanym przebiegu - cykliczne zmiany czasu wtrysku (odcinek B2 - B3, rys. 1b), które powodują cykliczną zmianę składu mieszanki, w niewielkim zakresie w stosunku do wymaganego składu mieszanki, czego dowodem są zmiany sygnału czujnika tlenu (odcinek A2 - A3, rys. 1a). 

Czas poszukiwania tP1zakresu zmian czasu wtrysku, który zapewnia pożądany przebieg cyklu regulacji (odcinek B2 - B3, rys. 1b), powinien być jak najkrótszy, ponieważ w tym okresie trójfunkcyjny konwerter katalityczny pracuje z obniżoną sprawnością. 

Wartości parametru SHRT FT X (rys. 1c), które informują o zmianach wartości czasu wtrysku przez układ regulacji składu mieszanki, przekraczają na odcinku C1 prawidłowy zakres +/- 3% zmian wartości parametru SHRT FT X. Jeśli:

- temperatura silnika i powietrza dolotowego umożliwiają wykorzystanie funkcji adaptacji czasu wtrysku; 

- przekroczenie zakresu występuje podczas wykonywania przez silnik określonej w programie sterownika ilość cykli pracy to program sterownika uznaje, że zwiększenie zakresu zmian czasu wtrysku jest powodowane czynnikami o charakterze trwałym, co powoduje zmianę wartości parametru LONG FT X (Z1, rys. 1d) - zawartości 0 na D1. 

Po tej zmianie parametru LONG FT X, wartość parametru SHRT FT X zmienia się w zakresie do +/- 3% (odcinek C2, rys. 1c). 


Rysunek 2.

Gdy silnik po raz drugi rozpoczął pracę w tych samych warunkach pracy, czas wtrysku o wartości tW2(B4, rys. 2b) spowodował, że wtryśnięta dawka paliwa utworzyła mieszankę bogatą. Po upływie czasu poszukiwania tP2, powstała mieszanka uboga (A5, rys. 2a). Rozpoczyna ona cykl regulacji o pożądanym przebiegu (odcinek A5 - A6, rys. 2a) 

Należy zauważyć, że czas poszukiwania tP2był krótszy od tP1. Wartość czasu wtrysku tW2była obliczona przez program sterownika z wykorzystaniem wyznaczonej uprzednio wartości parametru LONG FT X DI, co skróciło czas poszukiwania zakresu zmian czasu wtrysku, który zapewnia pożądany przebieg cyklu regulacji (odcinek B5 - B6, rys. 2b). 

Ponieważ zakres zmian wartości parametru SHRT FT X mieścił się w zakresie (odcinek C3, rys. 2c), więc program sterownika nie zmienił wartości parametru LONG FT X (rys. 2d). Program nie zmieni również wartości parametru LONG FT X, jeśli zakres zmian wartości parametru SHRT FT X chwilowo przekroczy zakres +/- 3% (bez ilustracji), ale podczas tego przekroczenia silnik nie wykona określonej w programie ilości cykli pracy silnika. 


Zdjęcia i tekst pochodzą z artykułu „Obliczanie i adaptacja czasu wtrysku” w dodatku technicznym do Wiadomości IC Analiza składu spalin silników ZI cz. 2 nr 30/Marzec 2009 



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email