Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Korekcja czasu wtrysku, przy pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej cz. II

2017-03-16

Układ regulacji składu mieszanki, zmienia skład mieszanki, przez chwilowe zmiany czasu wtrysku.
Schemat blokowy procedur obliczania i adaptacji czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. Opis w tekście rozdziałów.
Prześledźmy jak w warunkach ustalonych pracuje układu regulacji składu mieszanki, który wykorzystuje tylko sygnał regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1, typu dwustanowego/napięciowego. Przypomnę, że czujnik tlenu typu dwustanowego umożliwia tylko określenie czy spalona mieszanka była uboga czy bogata.

1. Bezpośrednio po przejściu silnika do pracy w nowych warunkach (charakteryzują je prędkość obrotowa i obciążenie silnika), początkowa wartość czasu wtrysku tW (pkt.A na rys.9b), jest równa obliczonej w bloku nr 3 (rys.7) wartości czasu wtrysku tK12.

2. Po otwarciu wtryskiwaczy na czas wtrysku tW = tK12, wtryśnięta dawka paliwa utworzyła mieszankę. Po jej spaleniu, z sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1, układ regulacji składu mieszanki dowiedział się, że była to mieszanka uboga (przyjmuję tak w tym przykładzie) - pkt.1 na rys.9a (wartość napięcia sygnału napięciowego czujnika tlenu, niższa od wartości napięcia odniesienia (0,45V) oznacza, że spalona mieszanka była uboga). W następstwie tej informacji, układ regulacji składu mieszanki stopniowo zwiększa czas wtrysku tW, celem wzbogacenia mieszanki - odcinek A-B na rys.9b.

3. Wzbogacanie mieszanki trwa do chwili, w której układ regulacji składu mieszanki dowiaduje się z sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1, że spalana mieszanka jest już mieszanką bogatą - pkt.2 na rys.9a (wartość napięcia sygnału napięciowego czujnika tlenu, wyższa od wartości napięcia odniesienia (0,45V) oznacza, że spalona mieszanka była bogata). W następstwie tej informacji, układ regulacji składu mieszanki zmniejsza wartość czasu wtrysku tW - najpierw skokowo, a potem stopniowo, celem zubożenia mieszanki - odcinek B-C na rys.9b.

4. Zubażanie mieszanki trwa do chwili, w której układ regulacji składu mieszanki dowiaduje się z  sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1, że spalana mieszanka jest już mieszanką ubogą - pkt.3 na rys.9a. W następstwie tej informacji, układ regulacji składu mieszanki zwiększa czas wtrysku tW -najpierw skokowo, a potem stopniowo, celem wzbogacenia mieszanki - odcinek C-D na rys.9b.

5. Wzbogacanie mieszanki trwa do chwili, w której układ regulacji składu mieszanki dowiaduje się z sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1, że spalana mieszanka jest już mieszanką bogatą - pkt.4 na rys.9a. W następstwie tej informacji, układ regulacji składu mieszanki zmniejsza ponownie wartość czasu wtrysku tW - najpierw skokowo, a potem stopniowo, celem zubożenia mieszanki - odcinek D-E na rys.9b.

6. Zmiany napięcia sygnału regulacyjnego czujnika O2S X1, pomiędzy punktami 2 i 4 (rys.9a) to jeden cykl regulacyjny składu mieszanki. Odpowiada mu cykl zmian czasu wtrysku, pomiędzy punktami B i D (rys.9b). Sygnał prowadzącego czujnika tlenu O2S XZK, jest wykorzystywany przez układ regulacji składu mieszanki wówczas, gdy wskutek zużycia eksploatacyjnego lub uszkodzenia regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1, średni skład spalanej mieszanki, regulowany tylko z wykorzystaniem sygnału regulacyjnego czujnika tlenu, nie jest równy wymaganemu przez program sterownika składowi mieszanki (z uwzględnieniem założonej tolerancji). Średni skład spalanej mieszanki jest określany przez układ regulacji składu mieszanki na podstawie sygnału prowadzącego czujnika tlenu O2S XZK. Do tego zagadnienia powrócimy w kolejnych artykułach.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook