Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Gdy wartość współczynnika przeliczeniowego wG/B, czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu jest za mała

2017-05-23

W sytuacji opisanej w tytule artykułu, dobór właściwego czasu wtrysku gazu LPG przebiega w krokach przedstawionych na rys.20 (numery kroków są wyróżnione na czerwono).
Za mała wartość współczynnika wG/B, w programie sterownika układu zasilania gazem LPG, powoduje zmiany czasu wtrysku benzyny i gazu, przedstawione w krokach, od nr
1 do 11 (numery kroków są wyróżnione na czerwono). Następstwem tych zmian jest zwiększenie wartości parametru LONG FT X w programie sterownika układu zasilania benzyną.
Poszczególne kroki są opisane w podrozdziale 9.3.1.. Oznaczenia na rysunku: SHRT FT X - chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika; LONG FT X - długookresowa
korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika; tB - bazowy czas wtrysku benzyny; tW1 - początkowy czas wtrysku benzyny, po korekcjach nr 1 i 2; tWG1 - początkowy czas
wtrysku gazu LPG, obliczony na podstawie początkowego czasu wtrysku benzyny tW1; tW2 - czas wtrysku benzyny, w stosunku do którego oscyluje czas wtrysku benzyny, zmieniany
przez układ regulacji składu mieszanki; tWG2 - czas wtrysku gazu LPG, obliczony na podstawie czasu wtrysku benzyny tW2; wG/B - współczynnik przeliczeniowy czasu wtrysku benzyny
na czas wtrysku gazu.
Za mała wartość współczynnika wG/B, w programie sterownika układu zasilania gazem LPG, powoduje zmiany czasu wtrysku benzyny i gazu, przedstawione w krokach, od nr 1 do 11 (numery kroków są wyróżnione na czerwono). Następstwem tych zmian jest zwiększenie wartości parametru LONG FT X w programie sterownika układu zasilania benzyną. Poszczególne kroki są opisane w podrozdziale 9.3.1.. Oznaczenia na rysunku: SHRT FT X - chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika; LONG FT X - długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika; tB - bazowy czas wtrysku benzyny; tW1 - początkowy czas wtrysku benzyny, po korekcjach nr 1 i 2; tWG1 - początkowy czas wtrysku gazu LPG, obliczony na podstawie początkowego czasu wtrysku benzyny tW1; tW2 - czas wtrysku benzyny, w stosunku do którego oscyluje czas wtrysku benzyny, zmieniany przez układ regulacji składu mieszanki; tWG2 - czas wtrysku gazu LPG, obliczony na podstawie czasu wtrysku benzyny tW2; wG/B - współczynnik przeliczeniowy czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu.
Obowiązują następujące zasady współpracy obu układów zasilania - przypomnijmy:

• sterownik układu zasilania benzyną pracuje tak, jakby silnik był zasilany nadal benzyną, dlatego oblicza on czas wtrysku benzyny, który sterownik układu zasilania gazem przelicza na czas wtrysku gazu
• wtryskiwany jest gaz zamiast benzyny.

Najpierw sterownik układu zasilania benzyną, na podstawie obciążenia i prędkości obrotowej silnika, określa wartość bazowego czasu wtrysku tB (krok 1). Jest ona poddawana korekcji 1 (krok 2), która uwzględnia wpływ na skład mieszanki: temperatury silnika, temperatury powietrza dolotowego, napięcia w instalacji elektrycznej oraz szybkości otwierania lub zamykania przepustnicy.

W drugiej kolejności wykonywana jest korekcja 2 (krok 3), która wykorzystuje wartość parametru LONG FT X, zapamiętaną w pamięci RAM sterownika układu zasilania benzyną. Uwzględnia ona sumaryczny wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej tych wszystkich czynników lub wielkości, których indywidualny wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej nie jest możliwy do zmierzenia lub stwierdzenia. Po obu korekcjach bazowego czasu wtrysku tB, wykonanych w krokach 2 i 3, przez sterownik benzynowego układu zasilania, czas wtrysku benzyny jest równy tW1 (krok 3).

Ponieważ silnik jest zasilany gazem, sterownik gazowego układu zasilania przelicza czas wtrysku benzyny tW1 na czas wtrysku gazu tWG1 (krok 4), zgodnie z wzorem:

tWG1 = tW1 x wG/B

w którym:

wG/B - współczynnik przeliczeniowy czasu wtrysku benzyny tW na czas wtrysku gazu tWG.

Jeśli wartość współczynnika przeliczeniowego wG/B, czasu wtrysku benzyny, na czas wtrysku gazu, jest za mała, aby uzyskać mieszankę o składzie wymaganym (przeważnie stechiometrycznym λ = 1, z małymi wyjątkami), to otwarcie wtryskiwaczy gazu na czas tWG1 (krok 4), spowoduje powstanie mieszanki ubogiej. Układ regulacji składu mieszanki, w sterowniku układu zasilania benzyną, otrzyma informację od regulacyjnego czujnika tlenu, że spalona mieszanka była uboga. Czas wtrysku benzyny (krok 5), a w rzeczywistości gazu (krok 6), będzie wówczas wydłużany, celem wzbogacenia mieszanki. Poinformuje nas o tym zwiększająca się wartość parametru SHRT FT X.

Wzbogacanie mieszanki trwa do momentu powstania mieszanki bogatej. Sterownik układu zasilania benzyną otrzyma o tym informację od regulacyjnego czujnika tlenu. Wówczas układ regulacji składu mieszanki, sterownika układu zasilania benzyną, rozpoczyna cykliczne zmiany czasu wtrysku benzyny (krok 7), w stosunku do czasu wtrysku benzyny tW2. W ślad za zmianami czasu wtrysku benzyny, sterownik układu zasilania gazem, zmienia cyklicznie czas wtrysku gazu, w stosunku do czasu wtrysku gazu tWG2 (krok 8), obliczonego według wzoru:

tWG2 = tW2 x wG/B

w którym:
wG/B - współczynnik przeliczeniowy czasu wtrysku benzyny tW na czas wtrysku gazu tWG.

Jeśli wartości parametru SHRT FT X, które informują o zmianach czasu wtrysku benzyny, przekroczą granicę 3% (na rysunku), lub 5% (mogą być marki lub modele samochodów, z taką granicą), podczas wykonywania określonej w programie ilości cykli pracy silnika, to program sterownika układu zasilania benzyną zwiększa wartość parametru LONG FT X (krok 9), tak aby wartość parametru SHRT FT X zmieniała się ponownie w zakresie +/-3% (krok 10), lub +/-5%. Wyznaczona dla określonych warunków pracy silnika nowa wartość parametru LONG FT X, zastąpi poprzednią wartość tego parametru, w pamięci RAM sterownika układu zasilania benzyną.

Pomimo zmian:

• wartości parametru LONG FT X
• zakresu zmian wartość parametru SHRT FT X

czas wtrysku benzyny zmienia się nadal cyklicznie w stosunku do czasu wtrysku benzyny tW2 (kroki 7 i 10). Analogicznie - czas wtrysku gazu zmienia się nadal cyklicznie w stosunku do czasu wtrysku gazu tWG2 (kroki 8 i 11). Opisane zmiany przebiegają tak samo, jeśli silnik jest zasilany gazem CNG.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook