Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Gdy wartość współczynnika przeliczeniowego czasu wtrysku benzyny, na czas wtrysku gazu wG/B, jest za duża

2017-05-26

W sytuacji opisanej w tytule artykułu, dobór właściwego czasu wtrysku gazu LPG przebiega w krokach, przedstawionych na rys.21 (numery kroków są wyróżnione na czerwono). Obowiązują analogiczne zasady współpracy obu układów zasilania, jak ujęte w jednym z poprzednich artykułów.
Za duża wartość współczynnika wG/B, w programie sterownika układu zasilania gazem LPG, powoduje zmiany czasu wtrysku benzyny i gazu, przedstawione w krokach, od nr
1 do 11 (numery kroków są wyróżnione na czerwono). Następstwem tych zmian jest zmniejszenie wartości parametru LONG FT X w programie sterownika układu zasilania benzyną.
Poszczególne kroki są opisane w podrozdziale 9.3.2.. Oznaczenia na rysunku: SHRT FT X - chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika; LONG FT X - długookresowa
korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika; tB - bazowy czas wtrysku benzyny; tW1 - początkowy czas wtrysku benzyny, po korekcjach nr 1 i 2; tWG1 - początkowy czas
wtrysku gazu LPG, obliczony na podstawie początkowego czasu wtrysku benzyny tW1; tW2 - czas wtrysku benzyny, w stosunku do którego oscyluje czas wtrysku benzyny, zmieniany
przez układ regulacji składu mieszanki; tWG2 - czas wtrysku gazu LPG, obliczony na podstawie czasu wtrysku benzyny tW2; wG/B - współczynnik przeliczeniowy czasu wtrysku benzyny
na czas wtrysku gazu.
Za duża wartość współczynnika wG/B, w programie sterownika układu zasilania gazem LPG, powoduje zmiany czasu wtrysku benzyny i gazu, przedstawione w krokach, od nr 1 do 11 (numery kroków są wyróżnione na czerwono). Następstwem tych zmian jest zmniejszenie wartości parametru LONG FT X w programie sterownika układu zasilania benzyną. Poszczególne kroki są opisane w podrozdziale 9.3.2.. Oznaczenia na rysunku: SHRT FT X - chwilowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika; LONG FT X - długookresowa korekcja dawki paliwa dla bloku cylindrów nr X silnika; tB - bazowy czas wtrysku benzyny; tW1 - początkowy czas wtrysku benzyny, po korekcjach nr 1 i 2; tWG1 - początkowy czas wtrysku gazu LPG, obliczony na podstawie początkowego czasu wtrysku benzyny tW1; tW2 - czas wtrysku benzyny, w stosunku do którego oscyluje czas wtrysku benzyny, zmieniany przez układ regulacji składu mieszanki; tWG2 - czas wtrysku gazu LPG, obliczony na podstawie czasu wtrysku benzyny tW2; wG/B - współczynnik przeliczeniowy czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu.
Najpierw sterownik układu zasilania benzyną, na podstawie obciążenia i prędkości obrotowej silnika, określa wartość bazowego czasu wtrysku tB (krok 1). W drugiej kolejności wykonywana jest korekcja 2 (krok 3), która wykorzystuje wartość parametru LONG FT X, zapamiętaną w pamięci RAM sterownika układu zasilania benzyną. Zadania korekcji 1 i 2 są przedstawione w poprzednich artykułach.


Po obu korekcjach bazowego czasu wtrysku tB, wykonanych w krokach 2 i 3, przez sterownik benzynowego układu zasilania, czas wtrysku benzyny jest równy tW1 (krok 3). Ponieważ silnik jest zasilany gazem, sterownik gazowego układu zasilania przelicza czas wtrysku benzyny tW1 na czas wtrysku gazu tWG1 (krok 4) - patrz wzór 6 w poprzednich artykułach. Jeśli wartość współczynnika przeliczeniowego wG/B, czasu wtrysku benzyny, na czas wtrysku gazu, jest za duża, aby uzyskać mieszankę o składzie wymaganym (przeważnie stechiometrycznym λ = 1, z małymi wyjątkami), to otwarcie wtryskiwaczy gazu na czas tWG1 (krok 4), spowoduje powstanie mieszanki bogatej.
Układ regulacji składu mieszanki, w sterowniku układu zasilania benzyną, otrzyma informację od regulacyjnego czujnika tlenu, że spalona mieszanka była bogata. Czas wtrysku benzyny (krok 5), a w rzeczywistości gazu (krok 6), będzie wówczas skracany, celem zubożenia mieszanki. Poinformuje nas o tym zmniejszająca się wartość parametru SHRT FT X.


Wzbogacanie mieszanki trwa do momentu powstania mieszanki ubogiej. Sterownik układu zasilania benzyną otrzyma o tym informację od regulacyjnego czujnika tlenu. Wówczas układ regulacji składu mieszanki, sterownika układu zasilania benzyną, rozpoczyna cykliczne zmiany czasu wtrysku benzyny (krok 7), w stosunku do czasu wtrysku benzyny tW2. W ślad za zmianami czasu wtrysku benzyny, sterownik układu zasilania gazem, zmienia cyklicznie czas wtrysku gazu, w stosunku do czasu wtrysku gazu tWG2 (krok 8), obliczonego według wzoru 7 w podrozdziale 9.2.2. Jeśli wartości parametru SHRT FT X, które informują o zmianach czasu wtrysku benzyny, będą mniejsze od granicy -3% (na rysunku), lub -5% (mogą być marki lub modele samochodów, z taką granicą), podczas wykonywania określonej
w programie ilości cykli pracy silnika, to program sterownika układu zasilania benzyną zmniejsza wartość parametru LONG FT X (krok 9), tak aby wartość parametru SHRT FT X zmieniała się ponownie w zakresie +/-3% (krok 10), lub +/-5%. Wyznaczona dla określonych warunków pracy silnika nowa wartość parametru LONG FT X, zastąpi poprzednią wartość tego parametru, w pamięci RAM sterownika układu zasilania benzyną.


Pomimo zmian:

• wartości parametru LONG FT X
• zakresu zmian wartość parametru SHRT FT X
czas wtrysku benzyny zmienia się nadal cyklicznie w stosunku do czasu wtrysku benzyny tW2 (kroki 7 i 10). Analogicznie - czas wtrysku gazu zmienia się nadal cyklicznie w stosunku do czasu wtrysku gazu tWG2 (kroki 8 i 11). Opisane zmiany przebiegają tak samo, jeśli silnik jest zasilany gazem CNG.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email