2021-12-31
Eliminacja problemów powodowanych różnicami wartości parametru LONG FT X, dla silników zasilanych benzyną lub gazem
2017-06-20
W artykule podpowiadamy jak rozwiązać problemy spowodowane zbyt dużą różnicą parametru LONG FT X
Jeśli wartości parametru LONG FT X, określone przy zasilaniu silnika gazem, różnią się nadmiernie od określanych przy zasilaniu silnika benzyną i są one powodem problemów opisanych w poprzednich artykułach, to można je rozwiązać dwojako.
Doraźnym rozwiązaniem jest skasowanie wartości parametru LONG FT X z pamięci RAM sterownika układu zasilania benzyną (wszystkie przyjmują wartości 0):
• poleceniem z testera diagnostycznego, jeśli dla danego modelu samochodu posiada on taką funkcję (czytniki OBD jej nie mają);
• odłączając na kilka minut (nawet do ok. 5) zasilanie sterownika lub akumulator.
Powyższy sposób można zastosować w przypadku jakiś jednostkowych kłopotów z uruchomieniem silnika zasilanego benzyną, jeśli wcześniej był on zasilany gazem. Skutecznym i trwałym rozwiązaniem jest natomiast przestrzeganie zasady, zgodnie z którą, przy zasilaniu silnika benzyną lub gazem LPG, wartości parametru LONG FT X powinny mieć możliwie bliskie wartości.
Doraźnym rozwiązaniem jest skasowanie wartości parametru LONG FT X z pamięci RAM sterownika układu zasilania benzyną (wszystkie przyjmują wartości 0):
• poleceniem z testera diagnostycznego, jeśli dla danego modelu samochodu posiada on taką funkcję (czytniki OBD jej nie mają);
• odłączając na kilka minut (nawet do ok. 5) zasilanie sterownika lub akumulator.
Powyższy sposób można zastosować w przypadku jakiś jednostkowych kłopotów z uruchomieniem silnika zasilanego benzyną, jeśli wcześniej był on zasilany gazem. Skutecznym i trwałym rozwiązaniem jest natomiast przestrzeganie zasady, zgodnie z którą, przy zasilaniu silnika benzyną lub gazem LPG, wartości parametru LONG FT X powinny mieć możliwie bliskie wartości.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 41/grudzień 2011 " Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG, przez układy zasilania z systemem OBDII/EOBD" https://issuu.com/intercars/docs/dt41www