Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Ciekawostki

Uszkodzenia sondy Lambda przez olej

2018-03-23

Wewnętrzny oddział NGK badający usterki gwarancyjne wykrył, że uszkodzenia powstałe w reklamowanych sensorach mogły powstać w wyniku zanieczyszczenia olejem.

Te uszkodzenia są spowodowane czynnikiem zewnętrznym, a nie powstały z winy NGK / NTK. Dlatego te reklamacje zostały odrzucone. Chcielibyśmy wyjaśnić podłoże techniczne tego zjawiska oraz podpowiedzieć jak uniknąć takich uszkodzeń.

W jaki sposób olej dostaje się do wnętrza sondy Lambda?

Przeciekające elementy silnika które są podłączone do tej samej wiązki przewodów co sonda Lambda (np. czujnik ciśnienia oleju) „wtłaczają” olej do wnętrza przewodu.

Tak zwany efekt kapilarny określa charakterystyczną cechę przewodów, które „zasysają” olej do wnętrza. (Jest to zjawisko znane z działania knota w lampie naftowej lub świecy).

Olej przemieszczając się wzdłuż przewodu dociera do wtyczek komputera sterującego, gdzie ulega dyspersji i wnika do przewodów, między innymi również do przewodu sondy Lambda, którym przenika do konektora sondy, a ostatecznie do jej wnętrza.

Dlaczego sonda Lambda może być zniszczona przez olej?

Sonda Lambda porównuje ilość tlenu w spalinach do ilości tlenu zawartego w otoczeniu, co stanowi punkt odniesienia (powietrze referencyjne). Powietrze referencyjne przenika do wnętrza sondy poprzez kabel sygnałowy (specjalny splot przewodów umożliwia dostanie się powietrza referencyjnego do wnętrza sondy). Olej, który wnika do sondy poprzez przewód sygnałowy wypełnia komorę referencyjną sondy. Gdy silnik zaczyna pracować i sonda rozgrzewa się do temperatury roboczej następuje odparowanie oleju, a parujący gaz zawiera mniej tlenu niż powietrze referencyjne. Im więcej oleju przedostaje się do komory powietrza referencyjnego, tym bardziej słabnie napięcie sygnału sondy. Kiedy napięcie sygnału spadnie do zera, sonda ulega zniszczeniu.

W jaki sposób można sprawdzić czy sonda Lambda została zniszczona przez olej?

Można to sprawdzić przez dokładną inspekcję wizualną wnętrza konektora (wtyczki) sondy. Nawet jeżeli na pierwszy rzut oka konektor wydaje się nie nosić żadnych śladów oleju, należy sprawdzić dokładnie przy pomocy szkła powiększającego, czy nie ma śladów oleju na pinach wtyczki.

Innym sposobem jest użycie papierowego ręcznika: przetarcie wnętrza wtyczki powinno ujawnić nawet najmniejsze ślady oleju.

Co zrobić, jeśli olej zostanie wykryty we wtyczce sondy Lambda?

Sama wymiana sondy jest niewystarczająca. Źródło wycieku oleju powinno zostać zidentyfikowane i usunięte. W przeciwnym wypadku, w bardzo krótkim czasie olej będzie ponownie „zasysany” do wnętrza przewodu nowej sondy powodując jej zniszczenie.

Kilka możliwych źródeł przenikania oleju do przewodów:

  1. Czujnik ciśnienia oleju
  2. Czujnik położenia wałka rozrządu
  3. Czujnik położenia wału korbowego

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook