Data publikacji: 2020-10-22

Zużyty przegub kulowy? Oto jak można to sprawdzić

Przeguby kulowe, które znajdują się w zawieszeniu praktycznie wszystkich nowoczesnych samochodów, są ważną częścią układu zawieszenia. Są one jednym z głównych punktów skrętu zawieszenia i łączą wahacze pojazdu ze zwrotnicami. Przednie przeguby kulowe umożliwiają również ruch przednich kół i zawieszenia w przód i w tył, a także w górę i w dół, gdy kierownica jest obracana podczas jazdy lub samochód porusza się po nierównych nawierzchniach drogi.

MOOG-FB-image-4-ball-joints (1).jpg

Nowoczesne przeguby kulowe nie podlegają serwisowaniu, a wiele z nich wytrzymuje do końca okresu eksploatacji Twojego samochodu. Ponieważ jednak przeguby kulowe odgrywają kluczową rolę w układzie zawieszenia, ważne jest, aby rozpoznać oznaki, że coś może być z nimi nie tak i wiedzieć, jak to sprawdzić. Jeśli zauważysz problem z jednym przegubem kulowym, zaleca się wymianę uszkodzonego przegubu kulowego, jak również jego odpowiednika po drugiej stronie. Dzieje się tak dlatego, że kiedy jeden przegub kulowy zaczyna zawodzić, wkrótce problem może pojawić się po drugiej stronie.

Co to jest przegub kulowy?

Zanim przejdziemy dalej, przyjrzyjmy się szybko, co to jest przegub kulowy.

Przegub kulowy jest zazwyczaj wykonany jako gniazdo z osadzonym trzpieniem kulowym, z dodatkiem smarui pokryty osłoną przeciwpyłową. Nowoczesne przeguby kulowe są uszczelnione, co zapobiega uszkodzeniu przegubu przez brud, pył i inne zanieczyszczenia, a także eliminuje konieczność okresowej konserwacji. Oznacza to, że jeśli masz problem z przegubem kulowym, zazwyczaj konieczna jest wymiana całego podzespołu.

W zależności od rodzaju zawieszenia większość samochodów posiada zarówno górne jak i dolne przeguby kulowe. Dolne przeguby kulowe są zazwyczaj większe i szybciej się zużywają ze względu na ciężar spoczywającego na nich przodu samochodu.

Istnieje szereg znaków, które informują, że przeguby kulowe mogą się zużywać. 

Obejmują one:

Jak sprawdzić zużyte przeguby kulowe?

Możliwe, że objawy zużytych przegubów kulowych rozwijają się powoli, więc przez jakiś czas będą niezauważalne. Jeśli jednak zauważysz któryś z powyższych objawów lub chcesz sprawdzić przeguby kulowe, najlepiej przed oględzinami najpierw sprawdzić je podczas jazdy.

Jak sprawdzić przeguby kulowe podczas jazdy

Sprawdzanie przegubów kulowych podczas jazdy jest proste:

  1. Udaj się na jazdę testową

Jedź samochodem drogą publiczną z dopuszczalną prędkością i zwracaj szczególną uwagę na parametry pracy silnika, układu kierowniczego i ogólne parametry jezdne samochodu.

Na co zwrócić uwagę

Wibracje– kiedy przegub kulowy się zużyje, powstaje luz, co może powodować wibracje, które można wyczuć przez podwozie lub kierownicę podczas jazdy.

Kierownica sama skręca w lewo lub w prawo – zużyte przeguby kulowe powodują, że układ kierowniczy samoczynnie ściąga od lewej do prawej strony. Może to również powodować nierównomierne zużywanie się opon.

  1. Przejedź przez progi zwalniające

Po jeździe z dozwoloną prędkością przejedź się w miejsce, gdzie znajdują się progi zwalniające i przejedź po nich z niską prędkością. Zatrzymaj się i przejedź kilka razy oraz wykonaj kilka skrętów.

Na co zwrócić uwagę

Hałas– to może być piszczenie lub skrzypienie. Odgłosy stukania spowodowane są zużytymi przegubami kulowymi, które stukają, gdy zawieszenie porusza się w górę i w dół. Piszczenie może być spowodowane przez uszkodzoną gumową osłonę, która zabezpiecza smar wewnątrz przegubu kulowego . Gdy osłona jest uszkodzona, przegub zacznie piszczeć. Te odgłosy będą tym głośniejsze, im bardziej zużyte będą przeguby kulowe.

  1. Obracaj kierownicą

Ostatnim krokiem jest zaparkowanie samochodu i kilkukrotne obrócenie kołem kierownicy, przy jednoczesnym słuchaniu hałasu z przegubów kulowych.

Jak wizualnie sprawdzić przeguby kulowe

Po sprawdzeniu przegubów kulowych podczas jazdy nadszedł czas na wizualną i fizyczną kontrolę. Zanim zaczniesz, upewnij się, że masz gotowe następujące narzędzia:

  • Podnośnik
  • Podpórki
  • Latarka
  • Łyżka do zawieszenia
  • Klucz do nakrętek koła
  • Drewniane klocki lub kliny pod koła

Kontrola wzrokowa i fizyczna obejmuje następujące kroki:

  1. Sprawdź poziom zużycia bieżnika opony

Przeguby kulowe z nadmiernym luzem nie są w stanie utrzymać zawieszenia w jednej linii podczas jazdy. Przyspiesza to zużywanie się opon, powodując niespójne zetknięcie się gumowego bieżnika z podłożem. Jeśli zauważysz ząbkowanie (tj. nierówne miejsca zużycia opony) lub że przód koła jest skierowany na zewnątrz (tj. rozbieżność kół), istnieje duże prawdopodobieństwo, że przeguby kulowe będą wymagały dalszego skontrolowania. Jeśli jednak zużycie opon jest równomierne po obu stronach, to prawdopodobnie nie chodzi o przeguby kulowe, ale o niedopompowanie opon.

  1. Poluzuj nakrętki kół

Poluzuj nakrętki kół, aby były dokręcone z siłą ręcznego dokręcenia. Pozwoli to na poruszanie koła wzgledem jego osi, bez konieczności jego całkowitego demontażu.

  1. Podnieś samochód i umieść kliny pod kołami.

Podnieś przód samochodu i zabezpiecz go na podpórkach. Za tylne koła należy włożyć kliny lub drewniane klocki, aby zapobiec stoczeniu się samochodu. Dzięki temu łatwiej będzie przetestować przeguby kulowe.

  1. Poruszaj oponą wzdłuż jej osi

Chwyć za górną i dolną część opony i poruszaj nią w różnych kierunkach. Jeśli przeguby kulowe działają prawidłowo, to przy tym ruchu nie powinno być zbyt wiele luzu.

Na co zwrócić uwagę

Hałas i luz z góry– wskazuje to na problem z górnym przegubem kulowym.

Hałas i luz z dołu– wskazuje to na problem z dolnym przegubem kulowym.

  1. Zdejmij koło

Zdejmij koło i użyj latarki do wizualnej kontroli górnego i dolnego przegubu kulowego.

Na co zwrócić uwagę

Czy widoczne są jakiekolwiek oznaki rdzy, uszkodzenia osłony przeciwpyłowej, wycieki smaru lub inne potencjalne problemy? Jeśli tak, oznacza to, że prawdopodobnie już czas na wymianę przegubu kulowego.

  1. Odchyl przegub kulowy

Za pomocą łyżki spróbuj odepchnąć dolny wahacz i zwrotnicę (dwa elementy połączone przegubem kulowym).

Na co zwrócić uwagę

Nadmierny zakres luzu i ruchu lub odgłosy klikania są znakiem, że przeguby kulowe posiadają zbyt duży luz.

  1. Załóż koło

Po zakończeniu oględzin i testów przegubu kulowego należy założyć koło, opuścić samochód i dokręcić nakrętki koła.

  1. Powtórz czynności z pozostałymi kołami

Po zakończeniu kontroli pierwszego koła należy sprawdzić pozostałe trzy koła, wykonując kroki 2-7.

Wysokiej jakości przeguby kulowe

Przy wymianie przegubów kulowych ważne jest, aby postawić na jakość – w końcu przeguby kulowe muszą utrzymać ciężar całego samochodu.

MOOG posiada szeroką gamę wysokiej jakości przegubów kulowych do wszystkich marek i modeli. Sprawdź w wyszukiwarce części MOOG, które przeguby kulowe będą odpowiednie do Twojego samochodu.

Podobne artykuły

MOTOINTEGRATOR PREMIUM - Efektywny marketing online dla Twojego warsztatu

MOTOINTEGRATOR PREMIUM - Efektywny marketing online dla Twojego warsztatu

Jak koronawirus wpłynął na rozwój branży motoryzacyjnej?

Jak koronawirus wpłynął na rozwój branży motoryzacyjnej?

#pomagamypomagać – nowa odsłona programu!

#pomagamypomagać – nowa odsłona programu!

Nowa wyszukiwarka części i akcesoriów motocyklowych Partsfinder

Nowa wyszukiwarka części i akcesoriów motocyklowych Partsfinder