Data publikacji: 2021-11-12
, autor: Anna Nowak

Zadzwoń na 22 714 11 10 i skonsultuj problem techniczny

Inter Cars jako firma szeroko rozpościerająca swoje działania, ma na celu wspomaganie serwisów samochodowych na wszystkich płaszczyznach ich pracy i rozwoju.

Infolinia ekspercka 1170x658.png

Aby było to możliwe udostępnia pracownikom i właścicielom warsztatu szkolenia oraz nowoczesne narzędzia i usługi, dzięki którym prowadzenie warsztatu staje się prostsze i przyjemniejsze.

Jednym z nich jest infolinia ekspercka, która umożliwia skonsultowanie z wykwalifikowanym zespołem doradców problemy natury technicznej.

Ciekawe przykłady

Wyobraźmy sobie sytuację, w której do warsztatu trafia Opel Vivaro z silnikiem 2.0 CDTI, rocznik 2009. Po wstępnej weryfikacji udaje się ustalić, że podczas rozruchu silnik odpala na 1-2 sekundy po czym gaśnie. W sterowniku silnika odnajdujemy zapisane błędy dotyczące wtryskiwaczy. Co zrobić z tą informacją? Co sprawdzić, aby dowiedzieć się skąd pojawia się ten błąd.

Mechanik może usiąść do komputera i zacząć szukać w Internecie. Może też spróbować poszperać w instrukcjach technicznych tego typu samochodu. Jednakże samochód zajmuje nam miejsce na stanowisku, a klient oczekuje na informacje o wycenie naprawy.

Co zrobić?

Odpowiedź jest prosta. Warsztat ma wykupioną w Inter Cars usługę infolinii eksperckiej. Dzwoni więc na 22 714 11 10 i kontaktuje się z ekspertem.


Pracownik infolinii po wysłuchaniu dotychczasowej diagnozy zaleca zmierzenie rezystancji oraz pojemności elektrycznej wtryskiwaczy CR Bosch piezo. Okazuje się, że jeden z wtryskiwaczy wykazywał zbyt małą rezystancję w stosunku do pozostałych (120kΩ przy pozostałych 180kΩ). Po niezwykle ciężkiej wymianie uszkodzonego wtryskiwacza samochód zapala prawidłowo, jednak występuje kolejny problem - brak reakcji na pedał gazu trwający przez kilkadziesiąt sekund po uruchomieniu silnika. Poprzednie doświadczenia kieruje więc obsługę warsztatu do wymiany czujnika ciśnienia CR. Wymiana czujnika skutkuje poprawą, ale podczas dodawania gazu samochód nie przyspiesza prawidłowo, a obroty silnika są zauważalnie ograniczone. Nie ma wyjścia mechanik kolejny raz dzwoni na infolinię. Nie ma z tym problemu, ponieważ abonament tej usługi nie ogranicza częstotliwości ani ilości możliwych konsultacji.

W rozmowie z ekspertem mechanik przedstawia dotychczasowy proces diagnostyczny. Mówi o tym, że przeprowadzono szczegółową analizę parametrów rzeczywistych pracy silnika włączając czujniki oraz pracę elementów wykonawczych i nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. W związku z tym rozpoczęto analizę wszystkich systemów pojazdu. W międzyczasie mechanik zauważył, że w wyniku oddziaływania wilgoci i mrozu uszkodzeniu uległy krańcówki drzwi kierowcy i pasażera. W tym momencie ekspert techniczny z infolinii skojarzył sytuację, potwierdził ją w bazie, gdzie takie usterki powodowały ograniczenie mocy silnika. Mimo niedowierzania mechanika, ekspert zalecił mechanikowi usunąć problem, naprawić instalację i wymienić krańcówki. Diagnoza okazała się trafna. Problem został rozwiązany i samochód odzyskał pełną moc. Na zestawie wskaźników nie było żadnej informacji o niesprawności otwartych drzwi, ponieważ krańcówki nie posiadają możliwości diagnozy, a są warunkiem blokady pełnego momentu obrotowego sterownika silnika.

Tym razem do serwisu trafił Ford Focus C-Max rocznik 2008, 1.6 TDCi

Klient zgłosił problem z układem kierowniczym. W pierwszej fazie wykonywania manewru skręcania kierownica stawiała znaczny opór i szarpała. Przy lekkim skręceniu następowało zbyt mocne i gwałtowne wspomaganie układu kierowniczego. W systemach elektronicznych pojazdu nie pojawiały się jednak żadne błędy. Natomiast kontrola wizualna pompy układu wspomagania kierownicy nie wykazywała żadnych nieprawidłowości. Mechanik po sprawdzeniu różnych ewentualności nie miał pomysłu, w którym kierunku pójść dalej.

Sytuacja ta jednak nie stanowiła problemu, ponieważ serwis miał wykupiony abonament infolinii technicznej w Inter Cars.

Ekspert techniczny zalecił dokładną kontrolę przewodu powrotnego oleju układu wspomagania, z uwagi na fakt, iż w tym modelu często występują jego uszkodzenia, co może prowadzić do podobnych objawów. Dodatkowo zalecono analizę parametrów rzeczywistych układu, w szczególności czujnika kąta skrętu kierownicy. Okazało się, że przy ustawionej kierownicy do jazdy na wprost, czujnik kąta skrętu kierownicy wskazywał wartość kąta obrotu „12°”. Sprawdzenie geometrii i ustawienie zbieżności wystarczyło, aby rozwiązać problem.