Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Trudne życie akumulatora

2022-07-17

Dzisiejsze akumulatory są całkowicie bezobsługowe oraz – przy przestrzeganiu zaleceń producenta – niezawodne. Stawiane przed nimi coraz większe wymagania, generują pojawianie się w ich konstrukcji coraz nowszych rozwiązań. Mimo to, duże zapotrzebowanie energetyczne nowoczesnych pojazdów sprawia, że współczesny akumulator może wymagać wymiany po około 4-6 latach.

Prądożerne pojazdy nieelektryczne

Jeszcze kilkanaście lat temu akumulatory wymagały znacznie większej uwagi niż obecne bezobsługowe urządzenia. Produkty, w których trzeba było sprawdzać i uzupełniać poziom elektrolitu zastąpiły te o konstrukcji zapobiegjącej jego parowania, a więc – w tym aspekcie – bezobsługowe.

Kolejnymi krokami w rozwoju technologii akumulatorowej są rozwiązania AGM (ang. Absorbent Glass Mat) oraz EFB (ang. Enhanced Flooded Battery).

Akumulatory AGM są wyposażone w matę z włókna szklanego, gdzie skoncentrowany jest elektrolit. Taka bateria jest znacznie mniej podatna na wstrząsy i drgania. Dzięki technologii AGM, akumulator jest też odporniejszy na uszkodzenia, a ryzyko wycieku elektrolitu zostało zmniejszone do minimum. Takie akumulatory charakteryzują się również 4-krotnie większą żywotnością, można je też znacznie więcej razy ładować. Nie groźne jest im również głębokie rozładowanie, które przy tradycyjnych bateriach miałoby fatalne skutki dla ich sprawności. Po prostu przestałyby działać.

Akumulatory EFB w porównaniu do konwencjonalnych baterii, są znacznie bardziej odporne na dużą ilość cykli rozruchowych. Tego typu baterie mają kratkę dodatnią pokrytą warstwą maty szklanej. Podobnie jak akumulatory AGM, tak i w tym przypadku, baterie te są znacznie bardziej odporne na wstrząsy. Mają lepszą zdolność do ładowania przy głębokim rozładowaniu.

Akumulatory EFB dobrze sprawdzają się w autach z bogatym wyposażeniem. Technologia EFB w akumulatorach to coś pomiędzy rozwiązaniami znanymi z akumulatorów AGM a tymi, które są stosowane w bateriach konwencjonalnych.

Oba typy baterii – AGM i EFB – wykorzystywane są w samochodach z systemem Start-Stop i technologią hamowania regeneracyjnego (rekuperacja). Start-Stop wymaga baterii mocniejszych i bardziej odpornych na rozładowanie. Najważniejszą ich cechą jest jednak większa odporność na pracę cykliczną, ważna we wszystkich współczesnych pojazdach, także bez tego systemu.

Dowiedz się więcej o różnych typach akumulatorów

Szybkie ładowanie akumulatora jest kluczowe ze względu na rosnącą liczbę odbiorników prądu w nowoczesnych pojazdach spalinowych. Klimatyzacja, radio, dodatkowe głośniki, elektrycznie otwierane szyby i regulowane fotele, automatycznie włączane światła, różnorodni „asystenci” bezpieczeństwa... Ułatwienia, kiedyś zarezerwowane dla aut premium, są dzisiaj powszechne.

„Przeciętny” akumulator ma dzisiaj dużo więcej „pracy”, ponieważ to on musi dostarczyć prąd do wszystkich technologicznych nowinek w naszych pojazdach. W efekcie kierowcy muszą liczyć się z jego zużyciem i koniecznością wymiany.

Poprawne obchodzenie się z akumulatorem, przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących dbania o jego czystość oraz pamiętanie o tym, aby unikać jego pełnego rozładowania, przyczynią się do wydłużenia życia urządzenia. Każdy akumulator prędzej czy później dokona jednak swego żywota. Jego wymiana, zanim to nastąpi, da kierowcy pewność, że ten nie zawiedzie go w najmniej oczekiwanym momencie.

Wymiana akumulatora w zgodzie ze środowiskiem

Coraz więcej osób ceni zachowania proekologiczne oraz stara się żyć tak, aby możliwie ograniczać wykorzystanie zasobów naturalnych i produkcję odpadów. Odpowiedzialni ekologicznie konsumenci nie muszą dzisiaj jednak z zaciśniętymi zębami, jak najdłużej, odwlekać decyzji o wymianie akumulatora, będącego już na granicy używalności. Obecna technologia pozwala na odzyskanie w procesie recyklingu niemal 100% wagi zużytego akumulatora.

Odpowiednia utylizacja przy okazji wymiany akumulatora w samochodzie to wymóg, który na warsztaty oraz konsumentów nakłada nie tylko odpowiedzialność za środowisko, ale także prawo. Akumulator oraz inne baterie (w tym zwykłe „paluszki”) należą do odpadów niebezpiecznych i nie mogą być wyrzucane razem ze zwykłymi śmieciami. Takie działania mogą skutkować wysoką grzywną.

Dowiedz się więcej o recyklingu akumulatorów

Przedsiębiorcy muszą dodatkowo pamiętać nie tylko o odpowiednim gospodarowaniu wszystkimi odpadami, w tym akumulatorami, ale także o właściwym dokumentowaniu swoich działań. Wynika to z przepisów dotyczących ochrony środowiska. Kompleksową pomoc we właściwym prowadzeniu gospodarki odpadami w warsztacie oferuje polskim serwisom platforma Bio Service.

AKUMULATORium – energia dla Twojego biznesu

Poszerzaj swoją wiedzę na temat akumulatorów i całego układu rozruchu silnika z Inter Cars. Stań się zaufanym ekspertem w tym obszarze dla swoich klientów. Dowiedz się więcej na stronie kampanii AKUMULATORium, śledź aktualności na intercars.com.pl oraz obserwuj Inter Cars w mediach społecznościowcyh.


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email