Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Technologie produkcji akumulatorów

2022-06-09

Żelowe, AGM, tradycyjne – rozwój technologii motoryzacyjnych nie omija segmentu akumulatorów. Poznaj rozwiązania dostępne na rynku baterii samochodowych, aby profesjonalnie doradzać swoim klientom.

Pierwszy akumulator kwasowo-ołowiowy opracowano w 1850 roku. Od tamtej pory zasada jego działania pozostaje niezmienna, nawet mimo pojawienia się nowych technologii w znaczący sposób zmieniających budowę urządzenia.

AKCJA AKUMULATORIUM – POZNAJ Z NAMI
TAJEMNICE AKUMULATORÓW


Akumulator SLI (ang. Starting, Lighting, Igniotion)

Tradycyjny, podstawowy typ akumulatora, z którym możemy się spotkać we wszystkich typach pojazdów.Składa się z wielu połączonych ze sobą ogniw, zanurzonych w elektrolicie (którym jest ok. 37% roztwór kwasu siarkowego). W każdym z nich znajdziemy płyty dodatnie i ujemne oraz separatory między nimi.

Akumulator dostarcza prąd do uruchomienia i zasilenia auta oraz jest ładowany w trakcie jazdy, dzięki wymianie ładunku elektrycznego, jaka zachodzi między płytami.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu elementem serwisowania auta było sprawdzanie poziomu elektrolitu i jego uzupełnianie. Ze względu na konstrukcję niedającą odpowiedniej szczelności woda powoli parowała, zwiększając stężenie kwasu do wartości uniemożliwiających normalną pracę urządzenia.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O URZĄDZENIACH DIAGNOSTYCZNYCH


Dzisiaj akumulatory są szczelne i w zasadzie bezobsługowe, co nie oznacza jednak, że nie należy ich testować i sprawdzać. Diagnostyka obejmuje m.in. poziom naładowania akumulatora, zachowywaną pojemność oraz test całej instalacji elektrycznej.

Akumulatory żelowe

Sposobem na dodatkowe ograniczenia możliwości parowania wody z baterii jest technologia akumulatorów żelowych. W ich przypadku elektrolit otrzymano po zmieszaniu kwasu siarkowego z krzemionką, dzięki czemu przybrał on formę żelową. Poskutkowało to nie tylko zredukowaniem do zera szansy na pojawienie się potrzeby uzupełnienia elektrolitu, ale także zwiększyło odporność akumulatora na uszkodzenia oraz bardzo głębokie rozładowanie.

Akumulatory EFB (ang. Enhanced Flooded Battery)

Inne rozwiązanie przyjęli konstruktorzy akumulatorów EFB. Zachowują one lepsze parametry w zakresie częściowego naładowania i głębokiego rozładowania w porównaniu do tradycyjnej technologii. To jednak zasługa nie żelowej formy elektrolitu, ale zastosowania w nich specjalnej powłoki z poliestru, którą pokryto płyty dodatnie. Elektrolit wciąż ma formę ciekłą, ale dzięki wspomnianej powłoce katoda jest chemicznie stabilniejsza a całe urządzenie bardziej odporne na pracę cykliczną (czyli częste rozładowywanie oraz ładowanie prądem o dużym natężeniu). Dodatkowo ten rodzaj urządzeń można też pochwalić za długą żywotność nawet przy częstych przerwach w pracy.

JAK SYSTEM START-STOP WPŁYWA
NA ŻYWOTNOŚĆ AKUMULATORA?


W efekcie baterie wykonane w technologii EFB dobrze sprawdzają się w autach z systemem Start-Stop bez technologii odzyskiwania energii hamowania oraz w pojazdach o wysokim zapotrzebowaniu na energię, zarówno z powodu intensywnej eksploatacji, jak i bogatego wyposażenia dodatkowego.

Akumulatory AGM (ang. Absorbent Glass Mat)

Nieco inną formę od tradycyjnej nadano elektrolitowi w akumulatorach AGM. W tym rodzaju urządzeń zastosowano włókna szklane o dużej porowatości, które ciekły elektrolit wchłaniają . Obecne w nim pory pozwalają na odprowadzanie gazów, powstających podczas ładowania do elektrody ujemnej, gdzie następuje ich zamiana w wodę. Tym samym w tej technologii również nie ma już ryzyka ubytku elektrolitu.

JAKIE WYZWANIA STOJĄ PRZED
WSPÓŁECZESNYMI AKUMULATORAMI?


Budowa urządzeń w technologii AGM sprawia, że mają one mniejszą oporność wewnętrzną niż tradycyjne akumulatory z elektrolitem ciekłym. W efekcie szybciej zachodzi w nich proces ładowania podwyższonym napięciem oraz sprawniej przekazują one prąd do elektroniki w aucie. Kolejną zaletąjest ich większa odporność na głębokie rozładowanie.

Dzięki tym cechom dobrze sprawdzają się one w pojazdach wyposażonych w system Start-Stop, w autach hybrydowych, wyposażonych w system rekuperacji energii, a także w autach elektrycznych jako dodatkowe źródło zasilania.

Jeśli w pojeździe zamontowany jest akumulator AGM nie powinno się rozważać jego wymiany na akumulator tradycyjny. Jego montaż mógłby bowiem skutkować znacznym skróceniem żywotności baterii.

AKUMULATORium – zarabiaj na usługach akumulatorowych

Artykuł jest częścią kampanii AKUMULATORium. Jej celem jest wsparcie polskich serwisów  w rozszerzeniu ich oferty o usługi dotyczące akumulatorów.

Na stronie internetowej akcji dostępne jest kompendium wiedzy na temat baterii samochodowych, ich roli w nowoczesnych autach (także z napędem hybrydowym lub elektrycznym) oraz  ich serwisowania.

Śledź aktualności AKUMULATORium także na stronie intercars.com.pl oraz na naszym profilu na Facebooku.

ZOSTAŃ EKSPERTEM OD AKUMULATORÓW I ZARABIAJ NA NICH CAŁY ROK!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook