Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Prawidłowy montaż kierunkowych klocków hamulcowych według Delphi Technologies

2021-04-15

Jacek Żytnicki

Wraz z rozwojem technologii motoryzacyjnej rosną oczekiwania kierowców względem cichej i bezpiecznej jazdy.

Dlatego producenci poszukują innowacyjnych materiałów i inwestują w projekty, które mają na celu redukcję hałasu, drgań i zbyt ostrego hamowania podczas docierania się klocków. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie kierunkowych klocków hamulcowych. Ta najnowsza technologia klocków jest również bardzo popularna na rynku części zamiennych, ponieważ hałas generowany podczas hamowania jest jedną z najczęstszych przyczyn powrotu klientów do warsztatu. Mechanicy powinni jednak być świadomi subtelnych różnic w kształcie i – co ważniejsze – w montażu klocków kierunkowych, ponieważ niewłaściwe ułożenie klocków redukujących hałas może mieć odwrotny skutek, tworząc dodatkowy hałas podczas hamowania.

Czym są kierunkowe klocki hamulcowe?

Podczas hamowania standardowe klocki hamulcowe są równomiernie dociskane do tarczy. W rezultacie mogą być ciągnięte przez tarczę, powodując drgania, a co za tym idzie – hałas podczas hamowania, mniejszą skuteczność w zatrzymaniu pojazdu oraz nierównomierne zużycie okładzin. Z kolei klocki kierunkowe są wyposażone w fazowaną powierzchnię cierną lub sierpowate wycięcie w podkładce i muszą być montowane w określonym kierunku, tak aby klocki były doprowadzane do tarczy pod kątem. Poprzez stworzenie idealnego kąta styku klocka z tarczą można znacznie zredukować hałas i drgania.

Przyjrzyjmy się podkładkom i fazowaniu

Jedną z najczęstszych przyczyn piszczenia hamulców jest ruch pomiędzy okładzinami, zaciskiem i tarczami. Podkładki hamulcowe zostały zaprojektowane tak, aby pomóc w eliminowaniu tego zjawiska. Umieszczone z tyłu klocka (przymocowane mechanicznie, zaciskane i/lub klejone na gorąco), precyzyjnie dopasowane warstwy materiału tłumiącego pomagają zmniejszyć drgania, a tym samym przenoszenie i amplitudę siły wibracji. Dodają one również masę do układu, tłumiąc drgania w klocku i zacisku hamulcowym, oraz działają jako izolator termiczny, zapewniając jednolity rozkład temperatury na całej powierzchni klocka, co skutkuje bardziej równomiernym hamowaniem i mniejszym transferem ciepła do zacisku i płynu hamulcowego. W kierunkowym klocku hamulcowym podkładka ma dodatkowe wycięcie w kształcie półkolistym lub sierpowatym. Dzięki tej właściwości tłoczek może dociskać klocek hamulcowy pod niewielkim kątem, co pozwala uzyskać niższy poziom hałasu i równomierne zużycie okładzin.

Fazowanie jest ścięciem pod kątem lub krawędzią przejściową między dwiema powierzchniami płytki. Takie rozwiązanie opracowano z myślą o optymalnym wykorzystaniu zarówno materiału ciernego, jak i kształtu klocka, co umożliwia skuteczną kontrolę interakcji krawędzi klocka z tarczą. Fazowane klocki kierunkowe montowane do krawędzi czołowej, a w przypadku niektórych modeli także do krawędzi spływu, zapobiegają podnoszeniu krawędzi czołowej klocka hamulcowego i odciąganiu go od tarczy. Zapewniając optymalny kontakt okładziny z tarczą, pomagają zmniejszyć hałas i dbają o równomierne zużycie okładzin.

Właściwy sposób montażu kierunkowych klocków hamulcowych

Kierunkowe klocki hamulcowe różnią się od standardowych zarówno kształtem, jak i sposobem montażu – muszą być montowane z zachowaniem określonego kierunku, stąd ich nazwa. Z tego powodu mechanicy powinni poświęcić trochę czasu na sprawdzenie zarówno starych, jak i nowych klocków pod kątem jakichkolwiek oznaczeń dotyczących ich orientacji. Z reguły jest to bardzo proste, ponieważ w wielu modelach klocków kierunkowych Delphi Technologies zastosowano literę wskazującą stronę pojazdu, do której należy montować klocek (R – prawa strona, L – lewa strona), lub strzałki wskazujące kierunek obrotu tarczy, a tym samym kierunek montażu.

Jeśli nie widać strzałek wskazujących kierunek, należy wykonać dodatkową czynność. Na przykład podczas montażu klocków kierunkowych z fazą mechanik powinien sprawdzić krawędź kątową materiału ciernego. Jeżeli występuje tylko jedna faza, klocki hamulcowe powinny być montowane w taki sposób, aby faza była krawędzią czołową – innymi słowy będzie umieszczona w miejscu, gdzie klocki najpierw stykają się z tarczą hamulcową. Alternatywnie, jeśli na obu krawędziach znajduje się faza, na krawędź czołową należy wybrać większą z nich.


Podobnie w przypadku montażu klocków z wycięciem półkolistym lub sierpowatym należy zamontować klocek tak, aby wycięcie także znalazło się na krawędzi czołowej. Bardzo ważne jest, aby wycięcie przebiegało poziomo przez tarczę hamulcową. Pomoże to zapewnić równomierne zużycie klocków hamulcowych i prawidłowy rozkład siły na ich całej powierzchni, zmniejszając oscylację elementów i zapobiegając emisji hałasu.


Nieprawidłowy montaż klocków kierunkowych może prowadzić do drgań podczas hamowania, i ostatecznie, do piszczenia o wysokiej częstotliwości. Skorygowanie takiej sytuacji wiąże się z dodatkowym czasem i kosztami dla warsztatu, a co gorsza – może to mieć wpływ na zadowolenie i lojalność klientów. Wybierz kierunkowe klocki hamulcowe Delphi Technologies i – co równie ważne – prawidłowo je zamontuj, by już nigdy nie stracić żadnego klienta!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook