Data publikacji: 2022-08-02

Parametry akumulatora – co oznaczają i jak je sprawdzić?

Każdy akumulator, nawet taki, który użytkujemy w stu procentach zgodnie z zaleceniami producenta, w końcu się zużyje. Jak dobrać akumulator do wymiany, aby w pełni spełniał on oczekiwania klienta, a być może sprawował się nawet lepiej od poprzedniego?

Wybierając akumulator dla klienta należy trzymać się zaleceń producenta pojazdu. Bateria musi spełniać wymogi konkretnego modelu auta, żeby dostarczyć mu przy rozruchu na tyle dużą dawkę prądu, aby silnik w ogóle zapalił. Jakie parametry akumulatora o tym świadczą oraz jak się w nich odnaleźć, aby sprzedać kierowcy odpowiednie urządzenie?

Napięcie

Aktualnie niemal wszystkie samochody osobowe posiadają instalacje elektryczne o napięciu 12 V (instalacja dwunastowoltowa), dlatego w tym aspekcie ciężko się pomylić. Instalacje 24 V można spotkać w pojazdach użytkowych. Kilkadziesiąt lat temu można było zaś spotkać instalacje 6 V, obecnie nie występują one jednak zbyt powszechnie

ZOSTAŃ AKUMULATOROWYM EKSPERTEM!

Pojemność

Pojemność wyrażana jest w amperogodzinach (Ah). Parametr ten określa, ile energii może zostać zgromadzone w urządzeniu. Nie można zamontować akumulatora z mniejszą pojemnością niż zalecana, bo prądu do prawidłowego funkcjonowania danego auta może po prostu zabraknąć.

Niektórzy producenci pojazdów podają zalecane widełki np. od 54 Ah do 70 Ah. Inni jedną konkretną wartość. W tym drugim przypadku można zastanowić się nad zakupem urządzenia o nieco większej pojemności. Zapewni to większy zapas energii (np. gdy w aucie używanych jest dużo dodatkowych, niefabrycznych odbiorników prądu)  i ułatwi rozruch na dużym mrozie. Ten zapas nie powinien jednak przekraczać 10%.

Teza, że im większa pojemność, tym lepiej, jest fałszywa. Ten parametr powinien być dostosowany do wielkości i rodzaju silnika, a także do zapotrzebowania danej wersji samochodu na prąd i możliwości ładowania baterii. Za duża pojemność może spowodować, że akumulator nie będzie się w pełni ładował, co znacznie skróci jego żywotność.

ZARABIAJ NA AKUMULATORACH PRZEZ CAŁY ROK

Prąd rozruchowy

Prąd rozruchowy, wyrażony amperami (A), to określenie, ile prądu jest w stanie przekazać akumulator do rozrusznika podczas uruchamiania samochodu. Wartość określona jest według jednej określonej normy. Najczęściej mamy do czynienia z normą europejską, więc oznaczenie może wyglądać np. 680 A (EN). Spotkać jednak można także na etykietach DIN (norma niemiecka) oraz SAE (amerykańska).

W przypadku prądu rozruchowego również nie należy wybierać urządzeń z niższą wartością niż zalecana. Co do zasady więcej prądu rozruchowego wymagają do wystartowania silniki Diesla niż benzynowe.

Duża wartość tego parametru ogranicza szanse na pojawienie się problemów z zapaleniem auta na dużym mrozie. Montaż akumulatora o większym prądzie rozruchowym nie sprawi przy tym, że instalacji w samochodzie i rozrusznikowi coś się stanie, ponieważ ten pobierze tylko tyle prądu, ile będzie potrzebował. Jeśli inne elementy układu działają poprawnie, to nie powinny pojawić się też w takim przypadku problemy z ładowaniem baterii.

AKUMULATORium – zarabiaj na usługach akumulatorowych

Artykuł jest częścią kampanii AKUMULATORium, której celem jest wsparcie warsztatów w rozwoju usług związanych z akumulatorami oraz zdobycie dla nich nowych klientów. Na stronie internetowej akcji dostępne jest kompendium wiedzy na temat akumulatorów, ich roli w nowoczesnych autach (także z napędem hybrydowym lub elektrycznym) oraz serwisowania.

Dowiedz się więcej i zarabiaj na usługach akumulatorowych przez cały rok!