Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Firma Elring – Das Original na czele listy pierwszej trzydziestki pojazdów azjatyckich

2022-06-03

Firma Elring – Das Original znana jest od dawna z szerokiego asortymentu dla europejskich producentów pojazdów. Jak jednak wygląda oferta produktów dla azjatyckich producentów samochodów, takich jak Toyota, Hyundai-Kia i Nissan? Czy w zglobalizowanym świecie można jeszcze klasyfikować producentów pojazdów według ich pochodzenia geograficznego?


Grupa Volkswagen sprzedaje w Chinach ponad 3 miliony pojazdów. Toyota produkuje model Yaris w swoich zakładach we Francji i do tej pory wyprodukowała tam około 4 milionów pojazdów na rynek europejski. Nissan i Renault mają te same silniki, dołączyły do nich także Dacia i Mitsubishi.

Zatem co jeszcze odróżnia pojazd azjatycki od europejskiego? Chyba już tylko logo na przedniej części pojazdu.



Asortyment firmy Elring dla pierwszej trzydziestki pojazdów azjatyckich

Pierwsza trzydziestka pojazdów azjatyckich w Europie reprezentuje około 9,4 mln samochodów osobowych. Nieco mniej niż połowę, bo 4,4 mln, stanowi Toyota, z czego 2,5 mln to model Yaris. Około 2,2 mln pojazdów posiada logo Renault, Nissan lub Dacia na osłonie chłodnicy. Natomiast na dwie koreańskie marki Hyundai-Kia przypada łącznie 1,6 mln pojazdów. Reszta jest podzielona między marki Honda, Suzuki i Daewoo.

Warto zauważyć, że udział pojazdów wyposażonych w silniki Diesla wynosi zaledwie 16%, co stanowi 1,5 mln pojazdów. Dominują małe silniki, które napędzają aż 30% pojazdów, przy czym przez to pojęcie rozumie się silniki o pojemności do 1000 cm3.



Tylko 22 silniki są montowane w pierwszej trzydziestce pojazdów

Silniki zamontowane w 9,4 mln pierwszej trzydziestki pojazdów można oczywiście znaleźć również w innych modelach poszczególnych producentów pojazdów. Ponadto wiele z tych silników jest stosowanych również przez innych producentów. I tak przykładowo silnik 1KR-FE Toyoty można znaleźć w modelu Subaru. A silnik Nissana w modelu Mazdy. To jedynie dwa przykłady z wielu.



Nissan

K9K | 1,5 litra | Diesel

Istnieje kilka wariantów tego silnika montowanego w 1,7 mln pojazdów z pierwszej trzydziestki. Oznacza to, że szukając odpowiednich uszczelek, ważne jest, aby dowiedzieć się dokładnie, co pasuje do konkretnego silnika. Przykładowo uszczelki miski olejowej są różne. Dostępne są uszczelki z czystego elastomeru, ale także uszczelki metalowo-elastomerowe.

Uszczelka elastomerowa 263.380

Uszczelka metalowo-elastomerowa 380.960


Od 2016 roku uszczelnienia głowicy cylindrów są dostarczane z ulepszonym sitodrukiem częściowym na warstwach funkcjonalnych stalowej uszczelki z warstwą ze stali. Podczas wymiany należy w każdym przypadku stosować ten wariant, ponieważ ma on zwiększony potencjał uszczelniający. Do serwisowania silnika firma Elring oferuje również tę technologię z uszczelką o grubości 0,2 mm. Dodatkową grubość uzyskuje się poprzez wkładkę środkową.

Elring # 456.710 – Poziom rep. + 0,2 mm




Toyota

1KR-FE | 1,0 litr | Benzyna

Zdecydowanie najczęściej montowanym silnikiem w pierwszej trzydziestce pojazdów, z ponad 2 milionami sztuk w samym tylko modelu Toyota Yaris, jest silnik 1KR-FE z 3 cylindrami. Również tym samym silnikiem są napędzane małe samochody Peugeot i Citroën. Nic więc dziwnego, że firma Elring oferuje wszystkie uszczelki i zestawy uszczelniające do tego silnika. Należy jedynie zwrócić uwagę na fakt, że chociaż jest używany ten sam kod silnika, to uszczelki są różne od roku produkcji 05.2014. Uszczelnienia głowicy cylindrów na pierwszy rzut oka wyglądają bardzo podobnie, jednak się różnią.

Elring # 687.840 | do roku produkcji 05.2014
Kompletny zestaw uszczelniający



Toyota

1ND-TV | 1,4 litra | Diesel

Jedyny Diesel marki Toyota w pierwszej trzydziestce pojazdów. Również tutaj firma Elring oferuje kompletny asortyment uszczelek. Między innymi w pełni wyposażony zestaw do montażu turbosprężarki. Patrząc na dane dotyczące sprzedaży uszczelnień głowicy cylindrów, można zauważyć, że sprzedawana jest głównie najmocniejsza uszczelka z 5 nacięciami lub grubością 1,25 mm. Trudno jest wyjaśnić to zjawisko w kategoriach czysto technicznych. Powód jest prawdopodobnie taki, że warsztaty, z niewiedzy lub z innych przyczyn, po prostu instalują najgrubsze uszczelnienie głowicy cylindrów zamiast mierzyć występ denka tłoka na wszystkich czterech cylindrach, jak należy. Na podstawie uzyskanego w taki sposób wyniku pomiaru można następnie dobrać prawidłową grubość. Asortyment firmy Elring obejmuje wszystkie pięć różnych grubości uszczelnień głowicy cylindrów. Również ten pochodzący z Azji silnik jest montowany w europejskim pojeździe, a mianowicie w Mini.

Elring # 731.160



Hyundai-Kia

G4FC | 1,6 litra | G4FA | 1,4 litra| Benzyna

Spośród nieco ponad 600 000 silników w pierwszej trzydziestce, silnik G4FC wydaje się być jednym z wielu. Jeśli jednak doliczyć silnik G4FA, w którym kilka uszczelek jest identycznych, a następnie zsumować cały zapas obu silników, otrzymamy pokaźną liczbę 2,7 miliona silników. Ponieważ obydwa silniki o pojemności skokowej 1,6 i 1,4 litra mają wspólne uszczelki, a w markach Hyundai i Kia silniki te są również montowane w różny sposób w zależności od pojazdu i marki, należy zachować ostrożność przy wyborze uszczelek.

Firma Elring oferuje pełen asortyment dla wszystkich kombinacji silników i pojazdów, od kompletnych zestawów uszczelek po pierścienie uszczelniające do korków spustowych oleju.

Elring # 877.190 od roku produkcji 01.2009
Kompletny zestaw uszczelniający



Napęd elektryczny i hybrydowy typu plug-in

W zestawieniu pierwszej trzydziestki pojazdów azjatyckich nie ma ani pojazdu z napędem wyłącznie elektrycznym, ani pojazdu hybrydowego typu plug-in. W czołówce jest ponad 300 000 pojazdów elektrycznych i 170 000 hybrydowych typu plug-in. Jednak pełna hybryda marki Toyota stanowi ponad 600 000 pojazdów z pierwszej trzydziestki. Pełne hybrydy pracują głównie na silniku spalinowym i w związku z tym wcześniej czy później potrzebują również uszczelnień do silnika. Elring – Das Original posiada w swojej ofercie również wszystkie uszczelki do tego silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra.


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email