Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Cztery najważniejsze pytania na temat wyciągów spalin

2022-06-14

Spaliny silnikowe traktują każdy warsztat równorzędnie - są tak samo szkodliwe dla pracowników w skromnym, jednostanowiskowym serwisie niezależnym, jak i w wielostanowiskowym ASO. Aby odpowiednio dobrać wyciąg spalin do swoich potrzeb, należy zadać sobie kilka pytań.

Pytanie 1: Jaki system wyciągu spalin mam dobrać by był najwydajniejszy?

Rodzaj oraz ilość obsługiwanych samochodów to podstawowe kryterium decydujące o wyborze instalacji. To pojemność skokowa silnika oraz tryb pracy determinują wydajność wyciągu spalin, a ta jest ściśle powiązana ze średnicą węża. Na tej zasadzie przyjęto uproszczenie, że wąż o średnicy 100 mm będzie stosowny do samochodów o DMC 3,5t, a wąż 150 mm, dla samochodów ciężarowych. Od tej reguły jest wiele odstępstw, dlatego zawsze warto skonsultować się ze specjalistami. Bardzo ważnym aspektem jest fakt, że wyciąg spalin nie może istnieć bez wentylatora, który oprócz spalin zasysa dodatkowe zimne powietrze z otoczenia, które chłodzi elementy wyciągu.

Pytanie 2: Jaki wyciąg będzie stosowny do mojego warsztatu?

Jeżeli dysponujemy dwustanowiskowym warsztatem, najczęściej wystarczy pojedynczy lub bębnowy wyciąg spalin. W przypadku obsługi aut z dwoma układami wydechowym, warto dokupić trójnik ze ssawkami lub pomyśleć o podwójnym wyciągu spalin.

Jeżeli nasz warsztat posiada trzy i więcej stanowisk w rzędzie, to warto rozważyć zastosowanie szynowego wyciągu spalin.  Takie rozwiązanie pozwala użytkownikowi na bardzo dużą elastyczność w użyciu. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest możliwość wyposażenia kanału szynowego w dwa punkty odciągowe (tzw. wózki wyciągowe), umożliwiające obsługę dwóch pojazdów jednocześnie lub jednego z podwójnym układem wydechowym.

Pytanie 3: Ile punktów odciągowych będzie mi potrzebnych?

Przy doborze ilości punktów odciągowych kluczowym jest określenie tzw. jednoczesności pracy. To nic innego jak ustalenie ile pojazdów będzie potrzebować działający wyciąg spalin w tym samym czasie. Posiadając taką wiedzę można w prosty sposób ustalić wielkość oraz wydajność instalacji wyciągu spalin.

Pytanie 4: Jak połączyć wyciąg z rurą wydechową?

Mnogość układów wydechowych powoduje, że trudno dobrać jedną końcówkę, która będzie obsługiwała wszystkie pojazdy. Jak wiemy producenci samochodów dbając o wysoką estetykę pojazdów dokonują integracji końcówki układu wydechowego ze zderzakiem, a to wymaga odpowiedniego podejścia. Bezdotykowy wyciąg spalin zapewnia taką możliwość, pod warunkiem, że jest prawdziwym tego typu systemem. Na czym polega jego bezdotykowość?

W wielkim skrócie na tym, że niezależnie od rodzaju rury wydechowej samochodu ssawka nie dotyka elementów karoserii, rury ani nie wymaga dodatkowego zapięcia, za to jest zbliżona do rury wydechowej, z której odciągane są spaliny. To rozwiązanie bazujące na konstrukcji kanału szynowego coraz częściej znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie pojęcie ergonomii jest wysoko cenione, tak samo, jak wysoko ceniony jest uniwersalny charakter obsługi wszystkich dostępnych na rynku samochodów z końcówkami układu wydechowego.

PRACUJ BEZPIECZNIE! DOWIEDZ SIĘ JAK ZDOBYĆ DOFINANSOWANIE NA ZAKUP PROFESJONALNEGO WYCIĄGU

Wyciągi spalin zmieniającego się świata

Może się wydawać, że wyciągi spalin silnikowych funkcjonują w niezmienionej formie od lat,  niejako w zgodzie z myślą "nie naprawiaj czegoś, co nie jest zepsute". Faktycznie nowe rozwiązania nie pojawiają zbyt często, jednak jeśli już są, wtedy stanowią duże udogodnienie dla mechaników. Należy pamiętać, że bęben zawsze pozostanie bębnem, podobnie jak pojedynczy wyciąg spalin, ponieważ konstrukcje tych urządzeń są kompletne. Wprawdzie można „uzbroić” urządzenia w akcesoria, np. Adapter w skład którego wchodzą ssawki na statywie do obsługi podwójnych układów wydechowych, jednak od strony finansowej takie zakupy „na raty” nie wpływają korzystnie na zasobność portfela. Producenci rozwijają rozwiązania, które w ich oczach uchodzą za nowoczesne, jednocześnie nie tracąc z pola widzenia najważniejszej funkcji realizowanej przez każdy typ wyciągu spalin znajdującego się w warsztacie – usuwania szkodliwych dla zdrowia człowieka spalin silnikowych.


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email