Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Aktualności

Akumulator w pojeździe z systemem Start-Stop. O czym warsztat powinien wiedzieć i poinformować użytkownika pojazdu?*

2022-07-04

Ewa Peresada



System Start-Stop stanowi wyposażenie seryjne większości nowych samochodów. Ma za zadanie zmniejszyć spalanie paliwa oraz ograniczyć emisję spalin w czasie jazdy po mieście
, co w warunkach częstego zatrzymywania się (np. w ruchu miejskim) generuje spore oszczędności i wpływa pozytywnie na ochronę środowiska.


Start-Stop – technologia, która służy środowisku?

Za sprawą technologii Start-Stop poziom emisji CO2może zostać ograniczony nawet o 3-8%. W świetle coraz bardziej rygorystycznych przepisów UE w zakresie emisji zanieczyszczeńprzez silniki spalinowe, producenci samochodów coraz chętniej wprowadzają inteligentne systemy Start-Stop do swojej oferty. Ograniczone zużycie paliwa generuje również spore oszczędności dla użytkownika.

Z drugiej jednak strony wielu dobrych mechaników uważa, że system Start-Stop powoduje szybszą eksploatację jednostki napędowej – zarówno w przypadku silnika benzynowego, jak i diesla – oraz jego podzespołów. Mocno obciążony jest alternator, rozrusznik samochodowy oraz akumulator. Ma to oczywiście wpływ na ich trwałość. Problemem jest też wysoki koszt tych podzespołów. Z ekologicznego punktu widzenia można się więc zastanowić, jak przedstawia się kwestia konieczności częstszej wymiany akumulatora, rozrusznika czy innych części pojazdu…

Z drugiej strony powszechne są również opinie, że samochody z systemem Start-Stop nie wykazują mniejszej trwałości akumulatorów i nie są bardziej awaryjne. Zdaniem zwolenników tej technologii przyczyna tkwi w ogólnie lepszej trwałości podzespołów stosowanych na pierwszy montaż w autach produkowanych z systemami Start-Stop.

ZOSTAŃ AKUMULATOROWYM EKSPERTEM!

System Start-Stop zadziała tylko przy spełnieniu określonych warunków:

  • naładowany akumulator jest w pełni sprawne, a bateria ma wystarczająco dużo zmagazynowanej energii,
  • silnik spalinowy osiągnął temperaturę roboczą,
  • samochód nie stoi na zboczu o niebezpiecznym kącie nachylenia (wyłączenie silnika spowoduje przerwę w działaniu układu wspomagania hamulców i innych systemów bezpieczeństwa),
  • temperatura paliwa (zwłaszcza w dieslu) nie jest zbyt wysoka,
  • turbosprężarka nie wymaga chłodzenia (czyli pracy na biegu jałowym) i można ją ,,wyłączyć”
  • nie zostało uruchomione pasywne wypalanie, które jest tak naprawdę czyszczeniem filtra cząstek stałych DPF lub FAP w dieslach,
  • nie została przekroczona liczba maksymalnych aktywacji systemu w określonym czasie – jest to zależne od producenta auta.

ZOSTAŃ AKUMULATOROWYM EKSPERTEM!


Systemy konwencjonalne, a Start-Stop

Systemy zmniejszające zużycie paliwa w nowoczesnych samochodach są obecnie znacznie bardziej rozwinięte niż kiedykolwiek wcześniej. Dodatkowe funkcje, takie jak rekuperacja (odzyskiwanie energii z hamowania), wykraczają daleko poza samo wyłączanie silnika, gdy samochód zatrzyma się na czerwonym świetle.

Na przestrzeni lat technologie zmniejszające zużycie paliwa nie tylko zyskały na popularności wśród producentów pojazdów, ale również stały się bardziej inteligentne. Akumulator 12 V jest w coraz większym stopniu połączony z systemem zarządzania energią w pojeździe.


Technologie akumulatorów w pojazdach z systemem Start-Stop

Akumulatory EFB przeznaczone są do eksploatacji w warunkach częściowego naładowania i nie wymagają głębokiego rozładowania, które charakteryzuje akumulatory AGM. Właściwości te zapewnia podkład z wełny poliestrowej nałożony na powierzchnię płyt dodatnich. Zapewnia on dodatkową stabilizację materiału aktywnego płyt, co przekłada się na zwiększenie wytrzymałości.

Zalety:

  • ponad dwukrotnie lepsze parametry użytkowe w zakresie częściowego naładowania i głębokiego rozładowania w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami;
  • gwarancja dużej liczby rozruchów silnika oraz długa żywotność nawet przy częstych przerwach w pracy;
  • wyższa zdolność przyjmowania ładunku w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi;
  • wyższa tolerancja cieplna w przypadku montażu pod maską silnika;
  • idealne rozwiązanie w pojazdach z systemem Start-Stop bez technologii odzyskiwania energii hamowania oraz w pojazdach o ponadprzeciętnym zapotrzebowaniu na energię z powodu intensywnej eksploatacji albo bogatego wyposażenia.

Technologia AGM (Absorbent Glass Mat), znana również z akumulatorów żelowych znalazła zastosowanie w samochodach z systemem Start-Stop z rekuperacją. W samochodach tych występuje duża liczba odbiorników energii elektrycznej. Dodatkowo, podczas hamowania generowane jest podwyższone napięcie. Pozwala to odzyskać część energii rozpędzonego pojazdu. Wyższe napięcie wymusza zwiększenie odporności akumulatora oraz podwyższa cykliczność pracy. Dzięki zastosowaniu technologii wiązania elektrolitu akumulator AGM jest wyjątkowo odporny na częste cykle ładowania i rozładowania oraz ma wydłużoną żywotność.

Jeśli w samochodzie zamontowany jest akumulator AGM, można wymienić go tylko na taki sam typ akumulatora. Montaż konwencjonalnej baterii wiązałby się z drastycznym skróceniem żywotności i ryzykiem niesprawności samochodu, gdyż głębokość rozładowania i napięcie ładowania dla systemu Start-Stop z rekuperacją odbiegają znacznie od spotykanych w konwencjonalnych samochodach.

ZOSTAŃ AKUMULATOROWYM EKSPERTEM!


Wymiana akumulatora w pojeździe z systemem Start-Stop

Wymieniając akumulator w pojazdach z układem Start-Stop należy bezwzględnie przestrzegać kilku podstawowych zasad:

  1. Akumulatory AGM:
  • przeznaczone są do samochodów z systemem Start-Stop z rekuperacją energii hamowania,
  • można zastosować je w miejsce tradycyjnego akumulatora.
  1. Akumulatory EFB:
  • przeznaczone do samochodów z systemem Start-Stop,
  • można zastosować je w miejsce tradycyjnego akumulatora.

  1. Akumulator AGM należy zawsze wymienić na akumulator AGM, natomiast akumulator EFB można wymienić na akumulator EFB lub AGM.

  1. W przypadku systemu Start-Stop zaleca się użytkownikom wymianę akumulatora w warsztacie zajmującym się mechaniką pojazdową, gdyż po wymianie baterii należy zarejestrować nowy akumulator w sterowniku pojazdu testerem diagnostycznym.

Warto uświadamiać użytkowników, że akumulator obsługujący system Start-Stop stanowi element elektroniki pokładowej i jest połączony z urządzeniami elektronicznymi w pojeździe poprzez system zarządzania akumulatorem (BMS) i czujnik stanu akumulatora (EBS). Moduł sterowania wykrywa liczbę uruchomień i przepływ energii, monitoruje stan naładowania i kontroluje proces ładowania akumulatora. Po wymianie akumulatora należy zaprogramować system zarządzania energią za pomocą testera.

Tryb pracy – napięcie

* artykuł napisany na bazie materiałów otrzymanych z firm: Bosch, Varta i Exide.

ZOSTAŃ AKUMULATOROWYM EKSPERTEM!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email