Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Strona główna

Układy wtrysku benzyny typu wielopunktowego, pośredniego, powrotowego

2016-01-21

Układy wtrysku benzyny typu wielopunktowego, pośredniego i powrotowego to układy, w których pompa paliwa tłoczy więcej paliwa do listwy paliwowej niż silnik może wykorzystać. Nadmiar paliwa gwarantuje konieczną wymianę paliwa w listwie paliwowej, by zapobiec zbyt dużemu wzrostowi temperatury benzyny. Zbyt duży wzrost temperatury może spowodować „wrzenie” jej lekkich frakcji.

1 - zbiornik paliwa; 2 - pompa paliwa; 3 - dokładny filtr paliwa; 4 - przewód tłoczny pompy paliwa; 5 - listwa paliwowa, zasilająca paliwem wtryskiwacze ; 6 - wtryskiwacze;  7a - regulator ciśnienia paliwa, który utrzymuje stałą wartość różnicy ciśnienia paliwa w listwie paliwowej, w stosunku do ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym; 7b - regulator ciśnienia paliwa, który utrzymuje określoną (stałą lub zmienną) wartość różnicy ciśnienia paliwa w Iistwie paliwowej, w stosunku do ciśnienia atmosferycznego (otoczenia)  powietrza; 8 - przewód powrotny paliwa do zbiornika. (źródło - Robert Bosch)
1 - zbiornik paliwa; 2 - pompa paliwa; 3 - dokładny filtr paliwa; 4 - przewód tłoczny pompy paliwa; 5 - listwa paliwowa, zasilająca paliwem wtryskiwacze ; 6 - wtryskiwacze; 7a - regulator ciśnienia paliwa, który utrzymuje stałą wartość różnicy ciśnienia paliwa w listwie paliwowej, w stosunku do ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym; 7b - regulator ciśnienia paliwa, który utrzymuje określoną (stałą lub zmienną) wartość różnicy ciśnienia paliwa w Iistwie paliwowej, w stosunku do ciśnienia atmosferycznego (otoczenia) powietrza; 8 - przewód powrotny paliwa do zbiornika. (źródło - Robert Bosch)

Nadmiar paliwa powraca do zbiornika przewodem. Regulator ciśnienia paliwa zamontowany w listwie paliwowej ma za zadanie utrzymanie stałej różnicy ciśnienia paliwa w stosunku do ciśnienia powietrza panującego w kolektorze dolotowym pomiędzy przepustnicą a zaworem dolotowym.

Sekwencyjny układ wtrysku benzyny 

Określenie „sekwencyjny” układu wtrysku benzyny typu wielopunktowego oznacza, że moment wtrysku dawki paliwa dla każdego z cylindrów jest zsynchronizowany z chwilą otwarcia zaworu dolotowego tego cylindra ( w starszych układach nie ma tej synchronizacji). Przy małych obciążeniach silnika wtrysk całej dawki paliwa następuje przy zamkniętym a przy dużym obciążeniu następuje podczas otwarcia zaworu dolotowego. Czas pomiędzy otwarciem wtryskiwacza a otwarciem zaworu dolotowego jest regulowany w zależności od obciążenia silnika. 


Cykl pracy silnika

Dawki paliwa czy czasy otwarcia wszystkich  wtryskiwaczy silnika są jednakowe podczas jednego cyklu pracy silnika w warunkach ustalonych. Cykl pracy typowego silnika czterosuwowego to 2 obroty wału korbowego podczas których, w każdym z cylindrów cykl pracy występuje tylko raz niezależnie od ilości cylindrów silnika. Jeśli przykładowo w jednym cyklu pracy silnika, suwy pracy odbywają się kolejno w cylindrach nr 1-3-4-2, to: 

- kolejność otwierania wtryskiwaczy jest taka sama jak kolejność suwów pracy w cylindrach silnika

- w jednym cyklu pracy silnika czas otwarcia wtryskiwaczy przynależnych poszczególnym cylindrom, w ustalonych warunkach pracy silnika jest taki sam. Dopiero w następnym cyklu pracy, czas ten może ulec zmianie.


Czas wtrysku benzyny w obecnych silnikach ZI

W obecnych silnikach ZI, w czas wtrysku benzyny jest ustalany indywidualnie dla każdego cylindra, podobnie jak kąta wyprzedzenia. Takich możliwości regulacji nie dają dwustanowe czujniki tlenu. Dają je wprawdzie szerokopasmowe czujniki tlenu ale te możliwości nie są obecnie wykorzystywane przez konstruktorów w silnikach samochodów sprzedawanych w Europie. Nie zmusza ich do tego obecnie obowiązująca norma Euro 4 emisji spalin. Samochody z takimi silnikami są już prawdopodobnie w USA, a w Europie pojawią się może po wprowadzeniu norm Euro 5 lub kolejnych, bardziej wymagających. 


Przepustnica silnika 

W silniku wyposażonym w układ wielopunktowego pośredniego wtrysku benzyny, przepustnica silnika jest sterowana pedałem przyspieszenia, za pośrednictwem cięgła, lub bez połączenia mechanicznego, za pośrednictwem sterowanego elektronicznie nastawnika przepustnicy, tzw. układu EGAS. Podczas: 

- rozruchu silnika, 

- pracy silnika na biegu jałowym, 

- pracy silnika przy wykrytym przez sterownik uszkodzeniu układu sterującego; 

- układu EGAS może bez udziału kierowcy ustalać aktualną wartość kąta otwarcia przepustnicy. 



W kolejnym artykule przeczytaj szczegółowe informacje na temat Układów wtrysku benzyny typu wielopunktowego, pośredniego, bezpowrotowego


Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu „Układy paliwowe układów wtrysku benzyny silników ZI Typy układów wtrysku benzyny” w dodatku technicznym Diagnostyka układu paliwowego układu wtrysku  benzyny silnika Z, Kompendium praktycznej wiedzy, 34/Marzec 2010


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook