Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Strona główna

Rowki na powierzchni roboczej tarczy hamulcowej

2015-12-16

Powstawanie rowków na powierzchni roboczej tarczy hamulcowej jest spowodowane niską jakością klocków hamulcowych, zbyt miękkim materiałem tarczy hamulcowej, zanieczyszczeniami dostającymi się pomiędzy klocek hamulcowy i tarczę (np. jazda w terenie) oraz zużyciem korozyjnym tarczy hamulcowej.

Współpraca klocka i tarczy hamulcowej


Na powierzchni roboczej tarczy hamulcowej, w miejscu, w którym współpracuje z klockiem występują obwodowe, współśrodkowe rowki (rys. a i b). Jeżeli klocki hamulcowe 1 (rys. b) stykają się częścią roboczą tarczy hamulcowej 2 (jest to przekrój tarczy hamulcowej wentylowanej), na której są współśrodkowe rowki, to powierzchnia ich rzeczywistego styku jest mniejsza niż powierzchnia klocków hamulcowych. Spowodowane jest to wzrostem wartości nacisku jednostkowego, z którym klocek hamulcowy 1 jest dociskany do tarczy hamulcowej 2. W związku z tym pogarszają się warunki współpracy klocka i tarczy hamulcowej. Może to być powodem pisków, drgań koła kierownicy i pedału hamulca podczas hamowania.

Bardzo rzadko da się stwierdzić, że na powierzchni roboczej tarczy hamulcowej są rowki (nie występują żadne objawy świadczące o tym uszkodzeniu). Nie ma wyraźnego zmniejszenia skuteczności hamulców, bo jeśli tarcza ma rowki ale współpracuje przez dość długi czas z tym samym zestawem klocków hamulcowych to elementy wzajemnie dopasowują się do siebie.


Obniżenie skuteczności hamulców


W sytuacji, gdy tarcza hamulcowa z rowkami na powierzchni roboczej, zwłaszcza gdy są one głębsze niż dopuszczalna wartość od 0,3 do 0,4 mm, będzie współpracowała z nowym zestawem klocków to skuteczność hamulców będzie znacząco obniżona, hamulce staną się podatne na przegrzanie co może być powodem kolejnych problemów. Tzw. „układanie się” klocków do tarczy z głębokimi rowkami zmniejsza czas ich działania i ich praca po ułożeniu może być nieprawidłowa.

W przeciętnych warunkach, by klocki dopasowały się (po ich wymianie) do tarczy, konieczny jest przebieg 300km. Od razu po wymianie klocków hamulce są mniej skuteczne, dzieje się tak też jeśli nie została wymieniona razem z klockami tarcza hamulcowa, w takiej sytuacji skuteczność klocków jest również zmniejszona i szczególnie wyczuwalna.




Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email