Pulsacja momentu hamującego z „przegrzania”
2015-12-16
W sytuacji gdy tarcza hamulcowa osiągnęła wysoką temperaturę w trakcie jednego obrotu tarczy, zmienia się wartość momentu hamującego hamulca tarczowego danego koła (mimo, że siła docisku klocków do tarczy jest stała i jest stały nacisk na pedał hamulca). Pulsacja momentu hamującego z „przegrzania” występuje tylko po nagrzaniu tarcz hamulcowych do wysokich temperatur.
Jeśli w sprzyjających warunkach (jazda w górach, jazda z częstymi, mocnymi hamowaniami z większych prędkości, jazda obciążonym autem z częstymi hamowaniami) tarcza hamulcowa osiągnie wysoką temperaturę (600°C do 700°C lub więcej) to może w ich następstwie dojść do lokalnego wtarcia materiału klocka hamulcowego w tarczę hamulcową. Tarcza, która posiada takie wtarcia jest źródłem drgań podczas hamowania oraz powoduje pulsację momentu hamującego.
Jak objawia się pulsacja momentu hamującego z „przegrzania”?
- pulsowanie pedału hamulca
- drganie koła kierownicy podczas hamowania
- drganie elementów zawieszenia i nadwozia podczas hamowania
Jeśli tarcze hamulcowe ostygną i nastąpi kilka normalnych hamowań, wyżej wymienione objawy powinny ustąpić. Jeśli jednak nie ustąpią lub pojawia się podejrzenie, że hamulce zostały zbyt silnie przegrzane to należy sprawdzić jaka jest tego przyczyna.
Co sprzyja nagrzewaniu tarczy hamulcowej?
- deformacja i bicie osiowe części roboczej tarczy hamulcowej
- blokowanie się tłoczka w zacisku hamulcowym, po zagrzaniu elementów hamulca
- zbyt cienkie tarcze hamulcowe
- zbyt cienkie klocki hamulcowe
Do przyczyn przegrzewania tarczy hamulcowej i przenoszenia materiałów klocków na tarczę można zaliczyć także złe dobranie wymiaru i materiału tarczy hamulcowej, niezgodne z zaleceniami producenta, niska jakość klocków hamulcowych oraz zużyte elementy hamulca. Drganiom, które powstają w wyniku pulsacji z „przegrzania” sprzyjają także nadmierne luzy w zawieszeniu oraz źle ustawiona geometria kół danej osi.
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Uszkodzenia okładzin ciernych hamulcowych bębnowych" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.