Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Strona główna

Pulsacja momentu hamującego na „zimno”

2015-12-16

Pulsacja (zmiana wartości momentu hamującego) spowodowana jest przez brak stałej grubości części roboczej tarczy, która obraca się między dociskanymi do niej klockami.
Pulsację momentu hamującego może powodować różnica grubości części roboczej tarczy wynosząca od 0,012 do 0,015mm. Jeśli „rozwiniemy” część roboczą tarczy hamulcowej (rys. a) to zobaczymy, że nie jest ona idealnie płaska. Jest to normalne, ponieważ powierzchnia robocza każdej tarczy hamulcowej wykazuje bicie osiowe (rys. b), o maksymalnej wartości równej BOmax. Ważne jest, by wartość bicia osiowego była niższa niż wartość akceptowalna, która nie pociąga za sobą niepożądanych następstw. 

Gdy tarcza hamulcowa ociera o klocki...

W sytuacji gdy tarcza hamulcowa ociera o klocki hamulcowe, w wyniku nieprawidłowego cofania się klocków w zaciskach (odstęp pomiędzy nimi jest zbyt mały) lub ruchów osiowych tarczy pomiędzy klockami to może nastąpić lokalne zmniejszenie grubości tarczy wskutek starcia się jej materiału.

Różnica grubości części roboczej tarczy

Jeśli d1 (zdjęcie główne) oznacza grubość części roboczej tarczy hamulcowej, a d2 (zdjęcie główne) minimalną grubość tarczy hamulcowej w miejscu, w którym nastąpiło starcie materiału tarczy hamulcowej, to różnica d1 – d2 jest maksymalną różnicą grubości tarczy hamulcowej. Różnice grubości części roboczej tarczy hamulcowej można usunąć, przez obróbkę skrawaniem. Po obróbce, część robocza tarczy hamulcowej będzie mieć grubość d3 (zdjęcie główne).


Jak objawia się pulsacja momentu hamującego na „zimno”?

- pulsowanie pedału hamulca
- drganie koła kierownicy podczas hamowania
- drganie elementów zawieszenia i nadwozia podczas hamowania

Jakie są przyczyny powstawania różnic grubości tarczy hamulcowej?

- bicie osiowe części roboczej tarczy hamulcowej
- nadmierny luz łożyska piasty koła
- niewyważenie koła
- nierównoległość powierzchni roboczej tarczy hamulcowej 
- ciężko poruszający się tłoczek w zacisku hamulcowym

Pulsację momentu hamującego powodują także zamontowanie niskiej jakości klocków hamulcowych oraz zużyte elementy zacisku hamulcowego. Nadmierne luzy w zawieszeniu oraz źle ustawiona geometria kół danej osi sprzyjają drganiom powstającym w wyniku pulsacji momentu hamującego.


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email