Piski podczas hamowania
2015-12-16
Piski podczas hamowania występują zazwyczaj w trakcie normalnego, łagodnego hamowania. Piski, które dobiegają od strony hamulca przy kole to akustyczny dowód na drgania pewnego elementu hamulca, który pobudza do drgań różne elementy hamulca i auta. Drgania głośne i odczuwalne jako wyjątkowo silnie to tzw. drgania rezonansowe.
Do głównych źródeł drgań zalicza się:
- drgania klocka hamulcowego
- drgania tarczy hamulcowej podczas hamowania
Współdziałająca z klockami hamulcowymi tarcza hamulcowa także wpada drgania, pod wpływem zmieniającej się siły tarcia. (zdjęcie główne od (a) do (d)). Typowo płaską powierzchnię tarczy hamulcowej pobudza do drgań zmienna siła tarcia na styku tarczy i klocka hamulcowego.
Co m.in. sprzyja drganiom w hamulcach tarczowych?
- zużycie tarczy hamulcowej
- bicie części roboczej tarczy hamulcowej w skutek skrzywienia
- bicie części roboczej tarczy hamulcowej w skutek złego zamocowania na piaście
- nieodpowiedni materiał klocka hamulcowego lub zła współpraca klocka z tarczą hamulcową
- nadmierne zużyte klocki hamulcowe
- przemieszczanie się klocków hamulcowych w prowadnicach z oporem
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Uszkodzenia tarcz hamulcowych i ich przyczyny" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.