Pękniecie tarczy hamulcowej
2015-12-16
Jaka jest przyczyna pęknięcia tarczy hamulcowej? Zapoznaj się z informacjami na temat tego uszkodzenia.
Czemu dochodzi do pęknięcia tarczy hamulcowej?
Na początku należy wspomnieć, że na powierzchni części roboczej tarczy mogą pojawiać się pęknięcia promieniowe(a i b) lub obwodowe. Pęknięcia występują między częścią roboczą tarczy a jej wewnętrzną częścią zamocowaną do piasty koła.
W przypadku pęknięcia promieniowego tarczy, wraz ze wzrostem prędkości obrotowej od strony koła dobiegają coraz głośniejsze odgłosy. W trakcie hamowania dochodzi do pulsacji momentu hamującego (pomimo stałego nacisku na pedał hamulca).
Dwa typy pęknięć:
1) Powstałe wskutek wysokich temperatur tarczy hamulcowej.
Temperatura w części roboczej tarczy hamulcowej zwiększa się podczas gwałtownego hamowania z dużej prędkości lub w trakcie częstego hamowania podczas zjazdu w dół. Temperatury znacznie niższe występują w miejscach, w których tarcza hamulcowa nie współpracuje z klockami hamulcowymi. Przez taką różnicę w temperaturach dochodzi do naprężeń mechanicznych, które są przyczyną pęknięć zwanych też termicznymi. Jeżeli na części roboczej tarczy powstał niebieski nalot oznacza to, że tarcza uległa przegrzaniu.
2) Powstałe w wyniku nadmiernych obciążeń mechanicznych.
Pęknięcia pojawiają się przez wady odlewnicze tarczy oraz w wyniku nadmiernego mechanicznego zużycia tarczy hamulcowej. Jeżeli grubość części roboczej jest zbyt mała to nie może ona przenieść obciążeń, które pojawiają się w czasie hamowania.
Jak już wcześniej zostało wspomniane, tarcze hamulcowe narażone są również na pęknięcia obwodowe, które powoduje zbyt mała grubość części roboczej tarczy. W wyniku tego uszkodzenia część robocza tarczy hamulcowej może odpaść od części zamontowanej do piasty koła.
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Uszkodzenia tarcz hamulcowych i ich przyczyny" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.