Pęknięcie części mocującej tarczy hamulcowej
2015-12-15
Do kluczowego mocowania tarczy hamulcowej do piasty stosowane są śruby mocujące koło. Jeżeli podczas dokręcania koła nie zostanie zachowana odpowiednia kolejność lub moment dokręcania śrub będzie za duży, płaszczyzna styku tarczy hamulcowej i piasty koła odkształci się.
Przez złe dokręcenie śrub mocujących koło będą powstawać drgania, wyczuwalne natychmiast po montażu, przy naciśnięciu pedału hamulca w czasie jazdy. Drgania mogą być wyłącznym, dostrzegalnym symptomem złego montażu. W skrajnym przypadku może dojść do pęknięcia części mocującej tarczy hamulcowej.
Ważne jest aby zachować odpowiednią kolejność dokręcania śrub mocujących koło:
- przy 4 śrubach mocujących, dokręcamy je na krzyż;
- przy 5 śrubach mocujących, dokręcamy co drugą, aż dokręcimy wszystkie 5.
Śruby mocujące koło trzeba dokręcić minimum w dwóch przejściach, do ostatecznego dokręcenia używamy klucza dynamometrycznego.
Warto zapamiętać, aby do ostatecznego dokręcenia nie używać klucza pneumatycznego.
Tekst i zdjęcia pochodzą z artykułu "Uszkodzenia tarcz hamulcowych i ich przyczyny" w dodatku technicznym do Wiadomości Inter Cars S.A nr 24/październik 2007 - Obsługa układów hamulcowych, Kompendium praktycznej wiedzy cz. 1.