Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Recyrkulacja spalin i jej rodzaje

2016-10-07

W artykule przeczytasz czym jest recyrkulacja spalin i jakie są jej rodzaje.

Elementy na rysunku: 1 - filtr powietrza. 2 - masowy przepływomierz powietrza; 3 - przepustnica; 4 - silnik ZS, Zl lub Zl WB; 5 - zawór recyrkulacji spalin; 6 - zawór modulacji podciśnienia (typu elektrycznego lub elektropneumatycznego); 7 - regulacyjny czujnik zawartości tlenu w spalinach; 8 - trójfunkcyjny konwerter katalityczny. (Źródło: Pierburg)
Elementy na rysunku: 1 - filtr powietrza. 2 - masowy przepływomierz powietrza; 3 - przepustnica; 4 - silnik ZS, Zl lub Zl WB; 5 - zawór recyrkulacji spalin; 6 - zawór modulacji podciśnienia (typu elektrycznego lub elektropneumatycznego); 7 - regulacyjny czujnik zawartości tlenu w spalinach; 8 - trójfunkcyjny konwerter katalityczny. (Źródło: Pierburg)
Recyrkulacją spalin nazywamy zamierzone pozostawienie części spalin po poprzednim cyklu pracy w komorze spalania silnika lub wprowadzenie spalin z układu wylotowego, do komory spalania. 

Są dwa sposoby realizacji tego zadania: 
- pozostawienie części spalin po poprzednim cyklu pracy w komorze spalania silnika lub bezpośrednie zawrócenie spalin z układu wylotowego do komory spalania - jest to wewnętrzna recyrkulacja spalin: 
- doprowadzenie spalin z układu wylotowego, układem zewnętrznym, do układu dolotowego, które po zmieszaniu z powietrzem płynącym układem dolotowym, płyną do komory spalania - jest to zewnętrzna recyrkulacja spalin. 

Spaliny, które opuszczają komorę spalania silnika, mają następujące cechy, istotne dla ich powtórnego wykorzystania w komorze spalarnia: 
- składają się z większości (ok. 99,9 %) z niepalnych składników: azot (N2), dwutlenek węgla (CO2), para wodna (H2O), tlen (O2) oraz niewielkiej ilości związków szkodliwych 
- pełnią funkcję tzw. gazu obojętnego, który nie uczestniczy w procesie spalania; 
- w porównaniu z powietrzem, mają większe ciepło właściwe - mają więc większą od powietrza zdolność do odbierania ciepła, czyli chłodzenia: 
- zawierają znaczne mniej tlenu niż powietrze - ta cecha ma istotne znaczenie dla ograniczenia ilości tlenków azotu (NOX) powstających w komorach spalania silnika ZS. 


Wewnętrzna recyrkulacja spalin 

W komorze spalania zawsze pozostają spaliny po poprzednim cyklu pracy, lub powracają do niej z układu wylotowego pod koniec suwu wylotu spalin.

Ich masę można celowo zwiększyć przez: 
- konstrukcję układu wylotowego, która w zakresie małych i średnich obciążeń silnika powoduje, że większa masa spalin pozostaje lub powraca do komór spalania; 
- dobór odpowiednich faz rozrządu - to jest wykorzystywane w silnikach z układami zmiany faz rozrządu, dlatego te silniki mogą nie posiadać układu zewnętrznej recyrkulacji spalin, a wszystkie spaliny są recyrkulowane z wykorzystaniem recyrkulacji wewnętrznej; wadą tego rozwiązania jest konieczność uwzględniania recyrkulacji odkreślonej masy spalin, przy doborze faz rozrządu. 

Przy wykorzystaniu wewnętrznej recyrkulacji spalin nie jest możliwie: 
- wymuszone chłodzenie recyrkulowanych spalin; 
- dokładniejsze sterowanie lub regulacja ilości recyrkulowanych spalin. 


Zewnętrzna recyrkulacja spalin 

Umożliwiają ją układy zewnętrznej recyrkulacji spalin. Schemat typowego układu, przedstawia rys. 1. Jego głównym elementem jest przewód łączący kolektor wylotowy i układ dolotowy silnika. Posiada on zawór recyrkulacji spalin 5, o regulowanym przekroju przepływu od zamknięcia do pełnego otwarcia. 
Jeśli zawór recyrkulacji spalin 5 jest otwarty, to spaliny przepływają z kolektora wylotowego do układu dolotowego tylko pod wpływem różnicy ciśnień. Ciśnienie spalin w układzie wylotowym, w miejscu wypływu spalin, musi być więc wyższe od ciśnienia powietrza w układzie dolotowym, w miejscu, w którym spaliny są do niego wprowadzane.

Jeśli w silnikach: 
- ZS
- ZI WB, gdy pracuje w rybie zasilania mieszanką uwarstwioną, 
ta różnica ciśnień jest za mała, aby uzyskać oczekiwane natężenie przepływu spalin, przepływ powietrza w układzie dolotowym jest dławiony przepustnicą. 

Stopień otwarcia zaworu recyrkulacji spalin 5 może być regulowany z wykorzystaniem jednego z poniżej podanych rodzajów układów: 
- mechaniczno-pneumatyczny, bez udziału elementów elektrycznych i elektronicznych; 
- elektryczno-pneumatyczny, sterowany elektronicznie patrz schemat na rys. 1; zawór modulacji podciśnienia 6 jest sterowany bezpośrednio przez sterownik silnika; 
- elektryczny, ze sterowaniem elektronicznym. 

Układy zewnętrznej recyrkulacji spalin są również wykorzystywane w silnikach, w których jest wykorzystywana wewnętrzna recyrkulacja spalin. Spaliny recyrkulowane z wykorzystaniem obu metod dodają się w komorach spalania silnika. Układy zewnętrznej recyrkulacji spalin, mogą być wyposażone w chłodnicę recyrkulowanych spalin (niepokazana na rys.1). Jej zadaniem jest obniżenie temperatury spalin, przed ich wpłynięciem do układu dolotowego. 


Określanie ilości recyrkulowanych spalin 


Stopień recyrkulacji spalin oznaczone skrótem SRS. Obliczamy go z wzoru 1: 


SRS = mrsp / (mrsp mpow




w którym: 
mrsp - masa recyrkulowanych spalin, wprowadzonych do komory spalania [kg] 
mpow  - masa powietrza, wprowadzona do komory spalania [kg] 

We wzorze 1, suma:

mrsp mpow 



oznacza łączną masę mieszaniny powietrza i recyrkulowanych spalin, wprowadzonych do komory spalania silnika, z wykorzystaniem zewnętrznej lub wewnętrznej recyrkulacji spalin. 






Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email