Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Przykłady oznaczeń miejsc montażu czujników tlenu w układach wylotowych silników ZI, z systemem OBDII/EOBD

2017-02-14

W artykule przedstawiono opisy silników, ich układów wylotowych oraz rozwinięcia oznaczeń miejsc montażu czujników tlenu
Oznaczenia miejsc montażu pokazują rysunki od 2 do 5. Opisy silników, ich układów wylotowych oraz rozwinięcia oznaczeń miejsc montażu czujników tlenu, znajdują się w podpisach rysunków. Poniżej krótki komentarz do przedstawionych rysunków.

Najczęściej spotkacie się Państwo z układem wylotowym pokazanym na rys.2. Jak już wspomniałem, jeśli silnik ma do 4 cylindrów, jest przeważnie traktowany jak jeden blok cylindrów. Może tak być również, że konstrukcja silnika w układzie widlastym lub bokser sugeruje wprawdzie podział na co najmniej dwa bloki cylindrów, ale producent przyjął, że silnik jest jednym blokiem cylindrów (rys.3). Wystarczające jest więc zastosowanie dwóch czujników tlenu i jednego konwertera katalitycznego.

Rys.4 pokazuje natomiast również silnik widlasty (może być również w układzie bokser), podzielny na dwa bloki cylindrów. Każdy z nich, pod względem sterowania, należy traktować jako oddzielny silnik (pewne funkcje są wspólne np. pomiar prędkości obrotowej). Spaliny z każdego z nich oczyszcza oddzielny konwerter katalityczny. W układzie wylotowym każdego z bloków cylindrów, są zamontowane po dwa czujniki tlenu, a więc w całym układzie wylotowym jest ich 4.

Taki sam układ wylotowy mogą mieć silniki rzędowe o 6 cylindrach, które są przeważnie podzielone na dwa bloki cylindrów, po 3 cylindry każdy (np. silniki BMW). Rys.5 pokazuje natomiast silnik widlasty, który jest podzielny na dwa bloki cylindrów, ale spaliny są oczyszczane tylko przez jeden konwerter katalityczny. Każdy z bloków cylindrów ma swój regulacyjny czujnik tlenu - O2S B1S1 i O2S B2S1. Aby możliwa była ocena sprawności konwertera katalitycznego, pomiędzy połączeniem się odcinków układu wylotowego poszczególnych bloków cylindrów a konwerterem katalitycznym, zamontowany jest czujnik tlenu oznaczony O2S B1S2. Sygnał czujnika tlenu O2S B1S2 i sygnał czujnika tlenu O2S B1S3 zamontowanego za konwerterem katalitycznym, sterownik wykorzystuje do oceny sprawności konwertera katalitycznego. Prowadzącym czujnikiem tlenu, jest czujnik oznaczony O2S B1S3.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email