Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Oznaczenia miejsc montażu czujników tlenu w układzie wylotowym silnika ZI, z systemem OBDII/EOBD

2017-02-10

Każdemu czujnikowi tlenu, który jest zamontowany w układzie wylotowym silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD, jest przyporządkowane oznaczenie.
Oznaczenie stosowane w czujnikach zamontowanych w w układzie wylotowym silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD informuje o:

• numerze bloku cylindrów, w którego układzie wylotowym jest zamontowany czujnik tlenu;
• numerze kolejnym czujnika tlenu, w układzie wylotowym danego bloku cylindrów.

Czujniki tlenu są numerowane w kierunku od bloku cylindrów do końca układu wylotowego, oddzielnie dla każdego z bloków cylindrów. Stosowane oznaczenia miejsc montażu czujników tlenu w układach wylotowych silników ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD, są podane na rys. nr 1.

W podanych oznaczeniach:
H - pierwsza litera słowa „Heated”, oznaczającego „ogrzewany”;
O2 - symbol tlenu;
S - pierwsza litera słowa „Sensor”, oznaczającego „czujnik”.

Oznaczenie „HO2S B1S1” (nr 1) podkreśla, że jest to ogrzewany czujnik tlenu. Oznaczenia nr 2, 3 i 4 nie informują o tym, ale jeśli dotyczą czujników tlenu montowanych w układach wylotowych silników z systemem OBDII/EOBD, to są to czujniki tlenu z grzałką, ponieważ w systemach sterujących silników z systemem OBDII/EOBD używa się tylko ogrzewanych czujników tlenu. Tylko one cechują się czasem nagrzewania nie dłuższym niż 15 sekund. W oznaczeniu nr 4, numery bloku cylindrów i czujnika tlenu nie są od siebie oddzielone, tak jak w oznaczeniu 3, a więc podane przykładowe oznaczenie, można błędnie odczytać jako liczbę „jedenaście”. Żadne z podanych oznaczeń nie informuje o typie czujnika tlenu.

W dalszej części artykułu będę używał równolegle oznaczeń nr 2 i 4 czujników tlenu. Niezależnie od ilości czujników tlenu zamontowanych w układzie wylotowym bloku cylindrów, zawsze pierwszy czujnik (licząc od bloku cylindrów), oznaczony jednym z dwóch podanych poniżej oznaczeń:

• O2S BXS1;
• O2S X1;

w których X oznacza nr bloku cylindrów, jest tzw. regulacyjnym czujnikiem tlenu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email