Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Korekcja czasu wtrysku, uwzględniająca znany wpływ wybranych wielkości na skład mieszanki paliwowo powietrznej

2017-03-02

W artykule omówimy kilka  wielkości i czynników, które wpływają na skład mieszanki paliwowo-powietrznej.
Schemat blokowy procedur obliczania i adaptacji czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. Opis w tekście rozdziałów.
Występowanie tylko niektórych czynników można w sposób akceptowalny technicznie i ekonomicznie stwierdzić lub zmierzyć, a ich wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej ująć w programie sterownika silnika, w postaci charakterystyk.
W bloku nr 2 programu sterownika (rys.7), jest wykonywana korekcja bazowego czasu wtrysku tB, nazwana korekcją 1. Uwzględnia ona wpływ wybranych wielkości, których wartości mierzy sterownik, na skład mieszanki paliwowo- -powietrznej. Wpływ każdej z wybranych wielkości na skład mieszanki paliwowo-powietrznej, określa tzw. współczynnik korekcyjny składu mieszanki:

kTS - określa wpływ temperatury silnika;
kTD - określa wpływ temperatury powietrza dolotowego;
kV - określa wpływ napięcia w instalacji elektrycznej;
kPR - określa wpływ szybkości otwierania lub zamykania przepustnicy.

Dla zmierzonej, aktualnej wartości każdej z wybranych wielkości, program sterownika odczytuje z pamięci ROM wartość współczynnika korekcyjnego składu mieszanki. Czas wtrysku po korekcji 1, jest obliczany według wzoru znajdującego się w galerii.
Poszczególne symbole oznaczają:
tK1 - czas wtrysku po korekcji 1 [ms];
tB - bazowy czas wtrysku [ms];
kTS, kTD, kV i kPR - wspołczynniki korekcyjne składu mieszanki
Każdy współczynnik korekcyjny składu mieszanki, może przyjmować następujące wartości, które oznaczają:

• (kTS, kTD, kV, kPR) = 1 - brak korekcji czasu wtrysku;
• (kTS, kTD, kV, kPR) > 1 - zwiększenie czasu wtrysku (wzbogacenie mieszanki);
• 0 < (kTS, kTD, kV, kPR) < 1 - zmniejszenie czasu wtrysku (zubożenie mieszanki).

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email