Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Dobór i adaptacja czasu wtrysku benzyny

2017-02-28

W artykule omawiamy procedury doboru i adaptacji czasu wtrysku benzyny przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD
Schemat blokowy procedur obliczania i adaptacji czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. Opis w tekście rozdziałów.
Schemat blokowy procedur obliczania i adaptacji czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. Opis w tekście rozdziałów.
Schemat blokowy obu procedur przedstawia rys.7. Kolejne punkty poniższego opisu, odnoszą się do poszczególnych bloków schematu.

Bazowy czas wtrysku W bloku nr 1 programu sterownika (rys.7), dla występujących w danej chwili warunków pracy silnika, charakteryzowanych parą wartości:
• prędkość obrotowa silnika
• obciążenie silnika (w aktualnych konstrukcjach silników są to ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym silnika lub masa zasysanego powietrza)

Program sterujący silnika odczytuje z tabeli w pamięci ROM sterownika tzw. bazowy czas wtrysku tB. Tabela z wartościami bazowych czasów wtrysku, jest opracowana przez producenta silnika. Takie same silniki, z takim samym programem sterującym, spełniające wymagania tej samej homologacyjnej normy emisji spalin, mają w pamięci ROM taką samą tabelę bazowych czasów wtrysku.

Wartości bazowych czasów wtrysku i wszystkie inne dane w pamięci ROM:
• nie są tracone, gdy sterownik nie jest zasilany napięciem
• nie są zmieniane przez program sterujący pracą silnika, bo nie ma on możliwości zapisu w pamięci ROM - może z niej tylko dane odczytywać.

Bazowy czas wtrysku:

• dla określonych warunków pracy silnika
• przy określonych wartościach: temperatury silnika, temperatury powietrza dolotowego, napięcia w instalacji elektrycznej samochodu oraz przy stojącej nieruchomo przepustnicy powinien zapewnić powstanie mieszanki paliwowo-powietrznej o składzie wymaganym przez program sterownika (zależy on od aktualnych warunków pracy silnika).

W rzeczywistych warunkach pracy silnika, warunek ten jest praktycznie niemożliwy do spełnienia, ponieważ:
• zmieniają się wartości wielu wielkości
• występuje wiele czynników (tzw. zakłóceń) które wpływają na skład mieszanki paliwowo-powietrznej. 

Aby w każdych warunkach pracy danego egzemplarza silnika, wartość czasu wtrysku zapewniała powstanie mieszanki o składzie możliwie bliskim wymaganemu, wartość bazowego czasu wtrysku jest poddawana kolejnym korekcjom.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook