Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars

Scania na bioetanol

2015-11-26

Scania opracowała 5-cylindrowy, rzędowy silnik z zapłonem samoczynnym o pojemności 9 litrów i mocy 280 KM napędzany bioetanolem ED95). Etanol jest używany od ponad 100 lat i może być wytwarzany lokalnie. Aż 90% paliw odnawialnych wykorzystuje etanol.
Nowa Scania P280 należy do czwartej generacji pojazdów na etanol i jest zarazem pierwszą, która spełnia wymagania normy Euro VI. „Bioetanol jest najłatwiej dostępny spośród paliw alternatywnych, zapewnia wyraźną redukcję CO2 i jest wygodny do stosowania w obecnych warunkach” - mówi Magnus Höglund, odpowiedzialny za alternatywne układy napędowe w Scania Trucks.

Doskonale znany, 9-litrowy silnik wysokoprężny Scania stał się podstawą do stworzenia nowej jednostki. Ponieważ w odmianie zasilanej etanolem ED95 zachował zapłon samoczynny, modyfikacje w stosunku do bazowej wersji na olej napędowy są stosunkowo małe. Poważniejszej ingerencji wymagał układ wtryskowy. Konieczne było również zwiększenie stopnia sprężania. W układzie utylizacji spalin znajduje się katalizator SCR.

Silnik Scania napędzany jest bioetanolem ED95. Paliwo to zawiera 5% dodatków smarujących i ułatwiających zapłon. Dzięki temu napędzany nim silnik może mieć zapłon samoczynny. ED95 produkowany z celulozy zapewnia redukcję CO2 nawet o 66% w porównaniu z olejem napędowym. Biopaliwa drugiej generacji zmniejszają emisję nawet o 90%. Bioetanol pozytywnie wpływa również na ograniczenie emisji NOx. ED95 może być przechowywany i tankowany jak olej napędowy, a ponadto jest wytrzymały na niskie temperatury.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email