Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Zależności pomiędzy zmianami wartości parametrów SHRT FT X i LONG FT X

2017-04-19

Obserwując zmiany wartości:
• chwilowej korekcji czasu wtrysku, dla bloku cylindrów nr X silnika - parametr SHRT FT X;
• długookresowej korekcji czasu wtrysku dla bloku cylindrów nr X silnika - parametr LONG FT X;
odczytywane czytnikiem OBD ze sterownika silnika, w rożnych, ustalonych warunkach pracy silnika, można wyróżnić trzy typowe zależności pomiędzy wartościami obu parametrów, opisane poniżej.
Przekroczenia przez parametr SHRT FT X górnej granicy (odcinek O1) lub dolnej granicy (odcinek O2) zakresu prawidłowego (ZP) tego parametru (rys.a), powodowane czynnikami o charakterze chwilowym (wyjaśnienie w tekście rozdziałów) nie spowodowały zmiany wartości parametru LONG FT X (rys.b), czyli adaptacji czasu wtrysku.

Zależność 1 (rys.11).
Chwilowe zubożenie mieszanki (przyczyna nieznana) spowodowało, że układ regulacji składu mieszanki, dla utrzymania jej składu możliwie blisko składu wymaganego (przeważnie stechiometrycznego) zwiększył zakres zmian czasu wtrysku. Informuje nas o tym chwilowe zwiększenie zakresu wartości parametru SHRT FT X, ponad 3% (odcinek O1, rys.11a). Po chwili nastąpiło chwilowe wzbogacenie mieszanki (przyczyna nieznana). Układ regulacji składu mieszanki zmniejszył więc zakres zmian czasu wtrysku. Informuje nas o tym chwilowe zmniejszenie wartości parametru SHRT FT X, poniżej -3% (odcinek O2, rys.11a). Ponieważ podczas trwania obu przekroczeń (O1 i O2), prawidłowego zakresu wartości (ZP) parametru SHRT FT X, silnik wykonał mniejszą ilość cykli pracy niż określona w programie sterownika, program sterownika uznał, że zmiany czasu wtrysku mają charakter chwilowy, dlatego nie zmienił wartości parametru LONG FT X w pamięci RAM (rys.11b).
Zależność 2 (rys.12).
Chwilowe zubożenie mieszanki (przyczyna nieznana) spowodowało, że układ regulacji składu mieszanki, zwiększył zakres zmian czasu wtrysku. Informuje nas o tym chwilowe zwiększenie zakresu wartości parametru SHRT FT X, ponad 3% (odcinek O3, rys.12a). Ponieważ przekroczenie (O3) prawidłowego zakresu wartości (ZP) parametru SHRT FT X, występowało podczas wykonania przez silnik równej lub większej ilości cykli pracy, niż określona w programie sterownika, dlatego program sterownika uznał, że zwiększenie zakresu zmian czasu wtrysku jest powodowane czynnikami o charakterze trwałym. Z tego powodu, po wykonaniu przez silnik określonej w programie sterownika ilość cykli pracy, program sterownika zwiększył dwukrotnie, skokowo, wartość parametru LONG FT X w pamięci RAM (Z1, Z2, rys.12b), tak aby wartości parametru SHRT FT X zmieniały się ponownie w zakresie prawidłowym+/-3% (ZP).
Zależność 3 (rys.13).
Chwilowe wzbogacenie mieszanki (przyczyna nieznana) spowodowało, że układ regulacji składu mieszanki, zmniejszył zakres zmian czasu wtrysku. Informuje nas o tym chwilowe zmniejszenie zakresu wartości parametru SHRT FT X, poniżej -3% (odcinek O4, rys.13a). Ponieważ przekroczenie (O4) prawidłowego zakresu wartości (ZP) parametru SHRT FT X, występowało podczas wykonania przez silnik równej lub większej ilości cykli pracy, niż określona w programie sterownika, dlatego program sterownika uznał, że zmniejszenie zakresu zmian czasu wtrysku jest powodowane czynnikami o charakterze trwałym. Z tego powodu, po wykonaniu przez silnik określonej w programie sterownika ilość cykli pracy, program sterownika zmniejszył skokowo wartość parametru LONG FT X w pamięci RAM (Z3, rys.13b), tak aby wartości parametru SHRT FT X zmieniały się ponownie w zakresie prawidłowym +/-3% (ZP). W chwilach zmian wartości parametru LONG FT X (zmiany Z1, Z2 i Z3, w przykładach na rys.12 i 13) i powrotu wartości parametru SHRT FT X do zakresu prawidłowego +/-3%, nie następują zmiany czasu wtrysku.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email