Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Regulacja składu mieszanki z wykorzystaniem sygnałów dwóch czujników tlenu cz. II

2017-04-25

Powróćmy do układu regulacji składu mieszanki w dwoma napięciowymi czujnikami tlenu.
Wykresy wielkości charakterystycznych dla układu regulacji składu mieszanki, z dwoma napięciowymi czujnikami tlenu w układzie wylotowym bloku cylindrów, gdy skład mieszanki jest regulowany tylko z wykorzystaniem sygnału regulacyjnego czujnika tlenu (patrz rys.8). Wykresy przedstawiają: rys.a - sygnał regulacyjnego czujnika tlenu; rys.b - sygnały prowadzącego czujnika tlenu, w sytuacjach, gdy za konwerterem katalitycznym płyną spaliny, w których nie ma tlenu (linia 1) lub zawartość tlenu w spalinach zmienia się cyklicznie (linia 2); rys.c - wartość współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki. Na rys.c jest zaznaczony wymagany zakres wartości współczynnika lambda (ΔλŚR) średniego składu mieszanki. Omówienie w tekście rozdziałów.
O tym, czy wykorzystuje on sygnał tylko regulacyjnego czujnika tlenu (rys.8) czy regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu, decyduje wartość współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki, oceniana przez układ regulacji składu mieszanki na podstawie sygnału prowadzącego czujnika tlenu (rys.8). Jeśli sygnał prowadzącego, napięciowego czujnika tlenu informuje o braku tlenu w spalinach za konwerterem katalitycznym - linia 1 wykresu na rys.15b, to układ regulacji nie może ocenić składu spalonej mieszanki na podstawie tego sygnału. W tej sytuacji, układ regulacji składu mieszanki wykorzystuje tylko sygnał regulacyjnego czujnika tlenu.


Jeśli układ regulacji składu mieszanki wykorzystuje tylko sygnał regulacyjnego czujnika tlenu, a sygnał prowadzącego, napięciowego czujnika tlenu ma przebieg zilustrowany linią 2 wykresu na rys.15b, to według interpretacji układu regulacji składu mieszanki, wartość współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki mieści się w wymaganym zakresie wartości współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki (rys.15c). Z tego powodu, do regulacji składu mieszanki wystarczające jest wykorzystywanie tylko sygnału regulacyjnego czujnika tlenu. Jeśli jednak układ regulacji składu mieszanki wykorzystuje tylko sygnał regulacyjnego czujnika tlenu (rys.16-a1), ale sygnał prowadzącego, napięciowego czujnika tlenu ma przebieg zilustrowany wykresem na rys.16-b1, to według interpretacji układu regulacji składu mieszanki, wartość współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki może mieć wartość za dużą, w stosunku do wymaganego zakresu wartości współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki (rys.16-c1) - mieszanka, która zasila silnik, jest więc za uboga.


Aby wzbogacić mieszankę, tak aby wartość współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki:
• była ponownie możliwie najbliższa wartości współczynnika lambda (λW) wymaganego składu mieszanki (przeważnie wymagana jest mieszanka stechiometryczna, cechująca się współczynnikiem λW = 1,00);
• mieściła się w wymaganym zakresie λŚR (rys.16-c2);


Układ regulacji składu mieszanki wykorzystuje specjalny sposób zmiany czasu wtrysku, który umożliwia wzbogaca-nie składu regulowanej mieszanki. Stosowanie takiego sposobu wzbogacania mieszanki zmienia kształt sygnału regulacyjnego czujnika tlenu - proszę porównać rys.16-a1 i a2. Jak już wspomniałem, informacją dla układu regulacji składu mieszanki, o wartości współczynnika lambda (λŚR) średniego składu mieszanki jest przebieg sygnału prowadzącego czujnika tlenu (rys.8). Mieszanka jest wzbogacana w takim stopniu, aby sygnał prowadzącego czujnika zmienił przebieg z przedstawionego na rys.16-b1, który informuje układ regulacji, że średni skład mieszanki jest „za ubogi” (rys.16-c1) na przebieg przedstawiony na rys.16-b2, który informuje układ regulacji, że średni skład spalanej mieszanki jest bliski stechiometrycznemu (rys.16-c2). Aby dowiedzieć się, czy układ regulacji składu mieszanki, silnika z systemem OBDII/EOBD, wykorzystuje tylko sygnał regulacyjnego czujnika tlenu czy sygnały obu czujników tlenu nie trzeba analizować przebiegów czujników tlenu. Informują o tym wartości parametrów bieżących odczytywanych czytnikiem OBD z programu sterownika – omawiamy to w kolejnych artykułach.


Sygnały z czujników regulacyjnego i prowadzącego są również wykorzystywane przez system OBDII/EOBD do oceny stopnia zużycia konwertera katalitycznego. Tej oceny nie jest w stanie wykonać diagnosta, na podstawie analizy sygnałów obu czujników tlenu. Pozostawmy ocenę systemowi OBDII/EOBD. Diagnosta powinien umieć „wymusić” na systemie OBDII/EOBD wykonanie oceny konwertera katalitycznego, oraz odczytać jej wyniki ze sterownika.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email