Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Niedogodności procedury adaptacji czasu wtrysku

2017-04-14

Po wystąpieniu uszkodzenia silnika, jego układu lub układu sterowania silnikiem, sterownik zmienia czas wtrysku
Czas wtrysku zostaje zwiększony lub zmniejszony nawet do 40%, tak aby pracujący w pętli zamkniętej układ regulacji składu mieszanki, zapewniał zasilanie silnika mieszanką o składzie zmieniającym się w niewielkim zakresie (oscylującym) w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika (przeważnie stechiometrycznego, λ = 1,00). Priorytetem dla programu sterownika jest bowiem zapewnienie konwerterowi katalitycznemu warunków do usuwania możliwie największej części szkodliwych składników również wówczas, gdy występuje jakieś uszkodzenie, o którym program sterownika wie - wykrył je, lub nie wie.

Dzięki takiej strategii, konwerter katalityczny może nadal pracować z możliwie dużą sprawnością, ale diagnoście trudniej jest wykryć uszkodzenie - przyczynę tych zmian, szczególnie jeśli sterownik nie zarejestrował żadnych kodów usterek. Wykonanie tylko kontroli sygnału regulacyjnego czujnika tlenu lub analizy składu spalin, może zawieść. Wszystko bowiem sugeruje, że silnik i jego układy pracują prawidłowo. Pomocą jest krytyczna analiza wartości parametrów LONG FT X i SHRT FT X. Ponadto, jeśli zostało usunięte uszkodzenie, które było przyczyną dużych zmian wartości parametru LONG FT X, to po naprawie wskazane jest skasowanie wartości parametru LONG FT X. Program sterownika nie powinien bowiem obliczać czasów wtrysku z wykorzystaniem wartości parametru LONG FT X, wyznaczonych jeszcze przy występującym uszkodzeniu. Powodować to może zakłócenia w pracy silnika.

Wartości parametru LONG FT X można skasować (wszystkie przyjmują wartości zero), przez:
• odłączenie akumulatora od instalacji elektrycznej samochodu;
• skasowanie poleceniem z testera diagnostycznego (niektóre testery mają taką funkcję).
Po skasowaniu wartości parametru LONG FT X, w trakcie dalszej eksploatacji samochodu, program sterownika może ponownie, po spełnieniu kilku warunków, określać jego nowe wartości.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"





Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook