Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Korzyści z procedury adaptacji czasu wtrysku

2017-04-12

Podczas pracy silnika, np. w ruchu miejskim, bardzo często następuje zmiana warunków pracy silnika
Wykresy przedstawiają: a - sygnał regulacyjnego dwustanowego/napięciowego czujnika tlenu O2S X1; b - przebieg zmian wartości czasu
wtrysku tW, prowadzonych przez układ regulacji składu mieszanki, na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 (jest to
tzw. algorytm skokowy zmian czasu wtrysku); c - przebieg zmian wartości parametru SHRT FT X. Wartość parametru SHRT FT X (rys.c) informuje
diagnostę o zmianach czasu wtrysku (rys.b). Na odcinkach C1 i C3 wykresu (rys.c) wartości parametru SHRT FT X mieszczą się w zakresie prawidłowym (ZP = ±3%). Na odcinku C2 wykresu (rys.c), część wartości parametru SHRT FT X wykracza poza zakres prawidłowy (ZP = ±3%). Oznaczenia na rysunku: tP - czas poszukiwania, tW - czas wtrysku (jego wartość można zmierzyć na złączu wtryskiwacza); tK12 - czas wtrysku po korekcjach 1 i 2 (patrz rys.7, blok nr 3 schematu). Opis wykresów w tekście rozdziałów.
Wykresy przedstawiają: a - sygnał regulacyjnego dwustanowego/napięciowego czujnika tlenu O2S X1; b - przebieg zmian wartości czasu wtrysku tW, prowadzonych przez układ regulacji składu mieszanki, na podstawie sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 (jest to tzw. algorytm skokowy zmian czasu wtrysku); c - przebieg zmian wartości parametru SHRT FT X. Wartość parametru SHRT FT X (rys.c) informuje diagnostę o zmianach czasu wtrysku (rys.b). Na odcinkach C1 i C3 wykresu (rys.c) wartości parametru SHRT FT X mieszczą się w zakresie prawidłowym (ZP = ±3%). Na odcinku C2 wykresu (rys.c), część wartości parametru SHRT FT X wykracza poza zakres prawidłowy (ZP = ±3%). Oznaczenia na rysunku: tP - czas poszukiwania, tW - czas wtrysku (jego wartość można zmierzyć na złączu wtryskiwacza); tK12 - czas wtrysku po korekcjach 1 i 2 (patrz rys.7, blok nr 3 schematu). Opis wykresów w tekście rozdziałów.
Jeśli układ regulacji składu mieszanki pracuje, to po każdej zmianie warunków pracy silnika rozpoczyna poszukiwanie zakresu wartości czasu wtrysku, który zapewni, że skład mieszanki zasilającej silnik będzie zmieniał się w niewielkim zakresie (będzie oscylował) w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika (patrz odcinek pomiędzy punktami 2 i 5 wykresu na rys.9a).

Czas poszukiwania tP tego zakresu czasu wtrysku (czas pomiędzy punktami 1 i 2 wykresu na rys.9a) powinien być jak najkrótszy, gdyż w tym okresie trójfunkcyjny konwerter katalityczny pracuje z obniżoną sprawnością. Procedura adaptacji czasu wtrysku skraca czasu poszukiwania tP, przy każdorazowej zmianie warunków pracy silnika. Drugą korzyścią z procedury adaptacji czasu wtrysku, jest stałe dostosowywanie dawek paliwa do zmieniającego się w czasie eksploatacji zapotrzebowania silnika na paliwo. Dzięki niej następuje indywidualizacja czasów wtrysku, dobranych przez producenta samochodu (są one w pamięci ROM). Ma to szczególnie znaczenie dla silników o pewnym stopniu zużycia.

Procedura adaptacji czasu wtrysku umożliwia również dokładniejszy dobór dawek paliwa w tych warunkach pracy, w których, układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli otwartej, np. przy rozruchu silnika lub gdy korzystamy z zakresu dużego obciążenia silnika (przy naciśnięciu pedału gazu powyżej ok. 3/4 skoku), np. podczas jazdy z dużą prędkością lub podczas intensywnego przyspieszania.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook