Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Korekcja czasu wtrysku, przy pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej cz. I

2017-03-14

Układ regulacji składu mieszanki zmienia skład mieszanki, przez chwilowe zmiany czasu wtrysku.

Schemat blokowy procedur obliczania i adaptacji czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. Opis w tekście rozdziałów.
Korekcja czasu wtrysku prowadzona w bloku nr 4 programu sterownika (rys.7). Układ regulacji składu mieszanki silnika z systemem OBDII/EOBD, zaczyna pracę nie później niż 15 sekund od chwili uruchomienia silnika. Układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej, w następujących warunkach pracy silnika:

• na biegu jałowym;
• w zakresie stałych małych i średnich obciążeń (do ok. 3/4 skoku pedału gazu, mierząc od jego pozycji
w stanie nienaciśniętym);
• podczas łagodnego przyspieszania.

Zadaniem układu regulacji składu mieszanki, pracującego w pętli zamkniętej, jest utrzymanie możliwie ciągłego zasilania silnika mieszanką o składzie zmieniającym się w niewielkim zakresie (oscylującym) w stosunku do składu mieszanki wymaganego przez program sterownika, mimo zmieniających się warunków pracy silnika oraz działania wielu czynników, które wpływają na skład mieszanki. Ze względu na obecność w układach wylotowych większości silników, trójfunkcyjnych konwerterów katalitycznych, przy pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej program sterownika wymaga zasilania silnika mieszanką o składzie stechiometrycznym, charakteryzowaną wartością współczynnika składu mieszanki lambda (λ) = 1.

Układ regulacji składu mieszanki silnika z systemem OBDII/EOBD, wykorzystuje podczas pracy w pętli zamkniętej (alternatywnie):

• tylko sygnał regulacyjnego czujnika tlenu, o oznaczeniu O2S X1 (rys.8);
• sygnały regulacyjnego i prowadzącego czujnika tlenu; prowadzący czujnik tlenu ma oznaczenie O2S XZK i jest zamontowany za konwerterem katalitycznym (rys.8).

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook