2021-12-31
Korekcja czasu wtrysku, przy pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli otwartej
2017-03-28
Aby układ regulacji składu mieszanki pracował w pętli otwartej, muszą być spełnione odpowiednie warunki.
Schemat blokowy procedur obliczania i adaptacji czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. Opis w tekście rozdziałów.
Układ regulacji składu mieszanki, pracuje w pętli otwartej w następujących warunkach pracy silnika:
• rozruch silnika;
• praca przez ok. 15 s po uruchomieniu silnika;
• praca w zakresie stałych, dużych obciążeń (powyżej ok. 3/4 skoku pedału gazu);
• praca przy silnym przyspieszaniu samochodu;
• praca przy włączonej funkcji ogranicznika prędkości obrotowej;
• praca podczas włączonej funkcji hamowania silnikiem;
• praca podczas restartu silnika, po wyłączeniu funkcji hamowania silnikiem;
Jeśli układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli otwartej, procedura obliczania czasu wtrysku kończy się po korekcji 2 w bloku nr 3 (patrz rys.7 i wzór nr 2). W tych obliczeniach jest wykorzystywana wartość parametru LONG FT X. Jeśli silnik pracuje w warunkach, w których wcześniej pracował układ regulacji składu mieszanki (przykładowo – praca silnika na biegu jałowym, od chwili jego uruchomienia, do rozpoczęcia pracy przez układ regulacji składu mieszanki) to wykorzystywana jest wartość parametru LONG FT X wyznaczona podczas wcześniejszej pracy tego układu.
Jeśli silnik pracuje w warunkach, w których układ regulacji nigdy nie pracuje (przykładowo - praca silnika w warunkach dużego stabilnego obciążenia, powyżej ok. 3/4 skoku pedału gazu), to wykorzystywana jest wartość parametru LONG FT X szacowana na podstawie wartości parametrów LONG FT X wyznaczonych w tych warunkach pracy silnika, w których układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej.
Układ regulacji składu mieszanki pracuje również w pętli otwartej, jeśli:
• sam jest uszkodzony;
• uszkodzony jest silnik, jego układ (np. nieszczelność układu wydechowego, na odcinku pomiędzy silnikiem a regulacyjnym czujnikiem tlenu) lub układ sterowania silnika;
Wówczas do obliczeń czasu wtrysku są wykorzystywane wartości parametru LONG FT X wyznaczone podczas pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej.
• rozruch silnika;
• praca przez ok. 15 s po uruchomieniu silnika;
• praca w zakresie stałych, dużych obciążeń (powyżej ok. 3/4 skoku pedału gazu);
• praca przy silnym przyspieszaniu samochodu;
• praca przy włączonej funkcji ogranicznika prędkości obrotowej;
• praca podczas włączonej funkcji hamowania silnikiem;
• praca podczas restartu silnika, po wyłączeniu funkcji hamowania silnikiem;
Jeśli układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli otwartej, procedura obliczania czasu wtrysku kończy się po korekcji 2 w bloku nr 3 (patrz rys.7 i wzór nr 2). W tych obliczeniach jest wykorzystywana wartość parametru LONG FT X. Jeśli silnik pracuje w warunkach, w których wcześniej pracował układ regulacji składu mieszanki (przykładowo – praca silnika na biegu jałowym, od chwili jego uruchomienia, do rozpoczęcia pracy przez układ regulacji składu mieszanki) to wykorzystywana jest wartość parametru LONG FT X wyznaczona podczas wcześniejszej pracy tego układu.
Jeśli silnik pracuje w warunkach, w których układ regulacji nigdy nie pracuje (przykładowo - praca silnika w warunkach dużego stabilnego obciążenia, powyżej ok. 3/4 skoku pedału gazu), to wykorzystywana jest wartość parametru LONG FT X szacowana na podstawie wartości parametrów LONG FT X wyznaczonych w tych warunkach pracy silnika, w których układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej.
Układ regulacji składu mieszanki pracuje również w pętli otwartej, jeśli:
• sam jest uszkodzony;
• uszkodzony jest silnik, jego układ (np. nieszczelność układu wydechowego, na odcinku pomiędzy silnikiem a regulacyjnym czujnikiem tlenu) lub układ sterowania silnika;
Wówczas do obliczeń czasu wtrysku są wykorzystywane wartości parametru LONG FT X wyznaczone podczas pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"