Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Czujniki tlenu w układach wylotowych silników z systemem OBDII/EOBD-cz.-I

2017-02-03

Dowiedz się, jak bloki cylindrów silnika  z systemem OBDII/EOBD są połączone z układem wylotowym.
Z każdym blokiem cylindrów silnika z systemem OBDII/EOBD, jest połączony układ wylotowy:

  • z jednym lub więcej konwerterami katalitycznymi – może być zamontowany tylko główny trójfunkcyjny konwerter katalityczny lub główny konwerter katalityczny poprzedzony tzw. rozruchowym, względnie trójfunkcyjny konwerter katalityczny oraz zamontowany za nim konwerter katalityczny pochłaniająco-redukujący.
  • z dwoma (rys.1) lub więcej czujnikami tlenu.

Montaż dwóch lub więcej czujników tlenu, w układzie wylotowym każdego z bloków cylindrów, wynika z:

• konieczności utrzymania przez samochód nowy, oraz po określonym przebiegu, emisji składników szkodliwych spalin poniżej wartości dopuszczalnych, określonych w normach Euro 3, Euro 4 lub obecnej Euro 5 (dopuszczalne wartości emisji tych trzech norm są niższe niż obowiązującej wcześniej normy Euro 2);
• wprowadzenie wymogu sprawdzania sprawności konwertera katalitycznego przez system diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD.

Dla wyjaśnienia dodam, że samochody, które spełniają normę Euro 2 nie posiadają systemu diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD, mimo że może być w nich zamontowane gniazdko diagnostyczne charakterystyczne dla systemów OBDII/EOBD. Samochody, które muszą spełniać normę Euro 3, Euro 4 lub Euro 5, a w przyszłości kolejne, co wynika z daty uzyskania homologacji lub daty pierwszej rejestracji pojazdu, muszą obligatoryjne posiadać system diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD.

W najczęściej spotykanym układzie wylotowym bloku cylindrów są zamontowane:
• trójfunkcyjny konwerter katalityczny (3, rys.1);
• dwa czujniki tlenu (2 i 4, rys.1).

Pierwszy, czujnik tlenu (2) jest zamontowany przed konwerterem katalitycznym (3). Niezależnie od ilości i typu czujników tlenu (może być ich więcej niż dwa i mogą być różnego typu) oraz konwerterów katalitycznych (może być ich więcej też niż jeden mogą być różnego typu), zamontowanych w układzie wylotowym bloku cylindrów, sygnał pierwszego czujnika tlenu (2, rys.1) licząc od strony bloku cylindrów, jest wykorzystywany do regulacji składu mieszanki, tak aby jej skład był jak najbardziej zbliżony do składu wymaganego przez program sterownika (przeważnie jest to mieszanka o składzie stechiometrycznym,  λ = 1). Ten czujnik tlenu jest nazywany regulacyjnym czujnikiem tlenu, niezależnie od jego typu.

Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook