Logotype of Inter CarsLogotype claim of Inter Cars
  1. Poradniki

Adaptacja czasu wtrysku cz. II

2017-04-04

W artykule zostanie omówiony algorytm procedury adaptacji czasu wtrysku
3. Ponownie, jakiś czynnik spowodował, że przez dłuższy okres czasu - pomiędzy punktami 7 i 8 wykresu na rys.9a, silnik spalał mieszankę bogatą, o czym świadczy sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1. Aby silnik ponownie spalił mieszankę ubogą, układ regulacji składu mieszanek znacznie zmniejsza czas wtrysku - odcinek H-I-J wykresu  na rys.9b. W punkcie 8 (rys.9a) sygnał regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 informuje układ regulacji składu mieszanki, że silnik spalił mieszankę ubogą, dlatego w pkt.J (rys.9b) rozpoczyna się zwiększanie czasu wtrysku, które zapoczątkowuje okres cyklicznych zmian składu mieszanki, w stosunku do składu mieszanki, wymaganego przez program sterownika. Dowodem tych zmian jest cykliczna zmiana sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 - odcinek pomiędzy punktami 8 i 9 wykresu na rys.9a, oraz  wynikająca z nich zmiana czasu wtrysku - pomiędzy punktami J i K wykresu na rys.9b.

4. Na odcinku C2 (rys.9c) wykresu parametru SHRT FT X, część jego wartości jest poza zakresem prawidłowym }3% (ZP). Jest to spowodowane zmianami wartości czasu wtrysku na odcinku wykresu, pomiędzy punktami F i I wykresu na rys.9b. Jeśli program sterownika (blok A programu sterownika, (rys.7) stwierdzi, że wartości parametru SHRT FT X przekraczają zakres prawidłowy +/-3%, to następnie sprawdza  przez ile cykli pracy silnika (jeden cykl, to dwa obroty wału korbowego silnika), wartości parametru SHRT FT X były poza zakresem prawidłowym +/-3% (blok B programu sterownika, (rys.7).

5. Jeśli wartości parametru SHRT FT X były poza zakresem prawidłowym +/-3%, przez mniejszą niż określona w programie sterującym pracą silnika ilość cykli pracy silnika, to przyjęto w tym programie (według informacji DaimlerChrysler i GM), że wpływ czynników wymuszających zmianę składu mieszanki ma charakter chwilowy, dlatego program nie zmienia wartości parametru LONG FT X (blok nr 3 programu, rys.7).

6. Jeśli wartości parametru SHRT FT X były poza zakresem prawidłowym +/-3%, przez równą lub większą niż określona w programie sterującym pracą silnika ilość cykli pracy silnika, to program ten przyjmuje, że wpływ czynników powodujących zmianę składu mieszanki ma charakter trwały. Dlatego program sterujący pracą silnika określa taką  nową wartość parametru LONG FT X w bloku nr 3 (rys.7), aby wartości parametru SHRT FT X ponownie zmieniały się w zakresie prawidłowym +/-3% (spełniały warunek -3% < SHRT FT X < 3%).

7. Ze względu na opisaną powyżej procedurę zmiany wartości parametru LONG FT X, jest on również nazywany współczynnikiem adaptacyjnym czasu wtrysku. Warunki pracy silnika, charakteryzowane przez prędkość obrotową i obciążenie silnika, są podzielone na przedziały. Każdemu z przedziałów warunków pracy silnika, jest przyporządkowana  tylko jedna wartość parametru LONG FT X, przechowywana w pamięci RAM.


Tekst pochodzi z Dodatku  technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Send by email
Infolinia
801 80 20 20
Pon-Pt 8:00 - 18:00
Sob 9:00 - 13:00
Klienci flotowi:
22 714 14 14
Logo Inter Cars
Inter Cars S.A.
ul. Gdańska 15,
Cząstków Mazowiecki,
05-152 Czosnów
+48 22 714 17 10
+48 22 714 17 12
[email protected]

Powered by IC Developers Team © 2024 Inter Cars

Polityka cookiesFAQ RODOInformacja o przetwarzaniu danych
LinkedIn
Instagram
Youtube
Facebook