2021-12-31
Adaptacja czasu wtrysku cz.I
2017-03-30
Aby program sterownika wykorzystał procedurę adaptacji czasu wtrysku, muszą być spełnione konkretne warunki.
Schemat blokowy procedur obliczania i adaptacji czasu wtrysku, przez program sterownika silnika ZI, z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBDII/EOBD. Opis w tekście rozdziałów.
Program sterownika wykorzystuje procedurę adaptacji czasu wtrysku, jeśli spełnione są trzy warunki:
1. silnik pracuje w warunkach, w których układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej;
2. temperatura płynu w układzie chłodzenia silnika przekroczyła 80OC;
3. temperatura powietrza w układzie dolotowym silnika jest niższa niż 90OC (warunek podawany przez firmę VW).
Warunki nr 2 i 3 gwarantują, że silnik pracuje w prawidłowym zakresie temperatur roboczych. Algorytm procedury adaptacji czasu wtrysku, jest przedstawiony na rys.7 i opisany poniżej.
1. Wartość parametru SHRT FT X informuje o zmianach czasu wtrysku, będących wynikiem pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej (blok nr 4 programu, rys.7). Program sterownika sprawdza, czy zakres zmian wartości parametru SHRT FT X jest w zakresie prawidłowym +/-3% (blok A programu sterownika, rys.7). W tym zakresie zmienia się wartość parametru SHRT FT X, na odcinkach C1 i C3 wykresu na rys.9c, która informuje o zmianach czasu wtrysku, odpowiednio na odcinkach A-F i I-K wykresu na rys.9b. Jeśli wartość parametru SHRT FT X zmienia się w zakresie prawidłowym +/-3%, to oznacza, że wartość korekcji 2 w bloku 3 programu (rys.7) jest prawidłowa. Program sterownika nie zmienia więc wartości parametru LONG FT X, w bloku nr 3 programu.
2. Na skład mieszanki paliwowo-powietrznej, która zasila silnik, wpływa wiele czynników. W każdej chwili, nie wiadomo z jakiej przyczyny (dla sterownika), może się on zmienić. Wówczas układ regulacji składu mieszanki szuka zakresu czasu wtrysku, który ponownie zapewni zasilanie silnika mieszanką o składzie zmieniającym się w niewielkim zakresie (oscylującym) w stosunku do składu mieszanki, wymaganego przez program sterownika. Zobaczmy to na przykładzie.
Sygnał regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1, pomiędzy punktami 5 i 6 wykresu na rys.9a, informuje układ regulacji składu mieszanki, że silnik spala mieszankę ubogą. Aby zasilić silnik mieszanką bogatą, układ regulacji składu mieszanki zwiększa czasu wtrysku - odcinek E-F-G wykresu na rys.9b. W punkcie 6 (rys.9a) sygnał regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 informuje układ regulacji składu mieszanki o tym, że silnik spalił mieszankę bogatą, dlatego w pkt.G (rys.9b) rozpoczyna się zmniejszanie czasu wtrysku, które zapoczątkowuje okres cyklicznych zmian składu mieszanki, w stosunku do wymaganego przez program sterownika składu mieszanki. Dowodem tych zmian jest cykliczna zmiana sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 - odcinek pomiędzy punktami 6 i 7 wykresu na rys.9a, oraz
wynikająca z nich zmiana czasu wtrysku - pomiędzy punktami G i H wykresu na rys.9b.
1. silnik pracuje w warunkach, w których układ regulacji składu mieszanki pracuje w pętli zamkniętej;
2. temperatura płynu w układzie chłodzenia silnika przekroczyła 80OC;
3. temperatura powietrza w układzie dolotowym silnika jest niższa niż 90OC (warunek podawany przez firmę VW).
Warunki nr 2 i 3 gwarantują, że silnik pracuje w prawidłowym zakresie temperatur roboczych. Algorytm procedury adaptacji czasu wtrysku, jest przedstawiony na rys.7 i opisany poniżej.
1. Wartość parametru SHRT FT X informuje o zmianach czasu wtrysku, będących wynikiem pracy układu regulacji składu mieszanki w pętli zamkniętej (blok nr 4 programu, rys.7). Program sterownika sprawdza, czy zakres zmian wartości parametru SHRT FT X jest w zakresie prawidłowym +/-3% (blok A programu sterownika, rys.7). W tym zakresie zmienia się wartość parametru SHRT FT X, na odcinkach C1 i C3 wykresu na rys.9c, która informuje o zmianach czasu wtrysku, odpowiednio na odcinkach A-F i I-K wykresu na rys.9b. Jeśli wartość parametru SHRT FT X zmienia się w zakresie prawidłowym +/-3%, to oznacza, że wartość korekcji 2 w bloku 3 programu (rys.7) jest prawidłowa. Program sterownika nie zmienia więc wartości parametru LONG FT X, w bloku nr 3 programu.
2. Na skład mieszanki paliwowo-powietrznej, która zasila silnik, wpływa wiele czynników. W każdej chwili, nie wiadomo z jakiej przyczyny (dla sterownika), może się on zmienić. Wówczas układ regulacji składu mieszanki szuka zakresu czasu wtrysku, który ponownie zapewni zasilanie silnika mieszanką o składzie zmieniającym się w niewielkim zakresie (oscylującym) w stosunku do składu mieszanki, wymaganego przez program sterownika. Zobaczmy to na przykładzie.
Sygnał regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1, pomiędzy punktami 5 i 6 wykresu na rys.9a, informuje układ regulacji składu mieszanki, że silnik spala mieszankę ubogą. Aby zasilić silnik mieszanką bogatą, układ regulacji składu mieszanki zwiększa czasu wtrysku - odcinek E-F-G wykresu na rys.9b. W punkcie 6 (rys.9a) sygnał regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 informuje układ regulacji składu mieszanki o tym, że silnik spalił mieszankę bogatą, dlatego w pkt.G (rys.9b) rozpoczyna się zmniejszanie czasu wtrysku, które zapoczątkowuje okres cyklicznych zmian składu mieszanki, w stosunku do wymaganego przez program sterownika składu mieszanki. Dowodem tych zmian jest cykliczna zmiana sygnału regulacyjnego czujnika tlenu O2S X1 - odcinek pomiędzy punktami 6 i 7 wykresu na rys.9a, oraz
wynikająca z nich zmiana czasu wtrysku - pomiędzy punktami G i H wykresu na rys.9b.
Tekst pochodzi z Dodatku technicznego do WIADOMOŚCI Inter Cars SA nr 40/wrzesień 2011 "Dobór czasu wtrysku benzyny i gazu LPG"